Vandrerejser for singler – 10 gode råd til din vandretur

Af Lisbeth Skøtt Tobiesen, ergoterapeut, mindfulnessinstruktør og certificeret stress coach

  1. Nyd roen
  2. Sænk forventningerne til, at alt skal være perfekt
  3. Vær dig selv
  4. Vær åben
  5. Forbered dig hjemmefra
  6. Hvil i, at der altid er hjælp at hente
  7. Sørg for at opbygge en god grundform
  8. Husk på, at andre også er på udebane
  9. Hav kontaktinformationer med på pårørende
  10. Nyd tiden alene 

Download min podcast og hør den når det passer dig, f.eks. i bilen eller toget - klik her!

Kom ned i gear med en vandrerejse. Vi lever i en tid, hvor mange af os lever stadigt mere og mere hektiske liv og har travle hverdage.

Mange af os lever også vi et liv, hvor vi har meget lidt kontakt med naturen. Mange af os bruger også størstedelen af vores liv inde i byerne.

Skab et afbræk fra hverdagen med en vandrerejse for singler. Det er en oplagt mulighed for at komme ud i naturen og mærke den friske luft og se de smukke landskaber.

God fornøjelse!

Kærlig hilsen

Lisbeth

 

Gratis guide til meditation

Læs mere

Få tips om mental sundhed, samt rejsetilbud via e-mail.
Vi sender kun ud, når vi har noget på hjerte.

 

Ved tilmelding til nyhedsbrevet accepterer jeg samtidig Tid til ros privatlivspolitik.

Hvad kan vandreferier for singler?

Vandreferier for singler handler ikke om dating og kærlighed, men er et tilbud til dig, der rejser alene, og ønsker at rejse med en gruppe af rejsemakkere.

På n vandreferie for singler møder du nye mennesker i alle aldersgrupper, du får et afbræk fra hverdagen, og socialt samvær med nogen, du med garanti har noget tilfælles med.

Det er en god og positiv oplevelse og giver nye relationer og venskaber, som rækker videre udover rejsen.

 

Lær at meditere: Gratis lydfil med 8 minutters meditation for begyndere - download den her!

 

Vandrejser for singler

 

Vores vandrerejser foregår altid i et langsomt og afslappende tempo, og der findes både vandrerejser for begyndere og letøvede, men det ændrer selvfølgelig ikke på, at du skal vandre på rejserne.

 

 


10 gode råd til din første vandretur som singlerejsende

TIP: Download stress coach Lisbeth Tobiesens podcast og hør den når det passer dig - klik her!

 

1. Nyd roen

Noget af det skønneste ved vandrerejser er, at man kommer helt ned i gear samtidigt med at man bruger sin krop og får nye venner og nye indtryk.

Nyd det afbræk fra hverdagen, som en vandrerejse er. Kig på naturen, på omgivelserne, på de mennesker du møder, og på den kultur eller det lokalsamfund du bliver en del af.

Det er skønt at opleve roen og det giver en ekstra dimention, at man kan veksle mellem at have tid på egen hånd og være sammen med andre i gruppen.

2. Sænk forventningerne til, at alt skal være perfekt

Når man glæder sig meget til noget, kan man indimellem skrue forventningerne så højt op, at uanset hvor god en vandretur eller anden rejse er, så kan den umuligt leve op til de forventninger, man havde på forhånd. Sænk derfor forventningerne.

Intet er perfekt, og du vil helt sikkert møde små bump eller udfordringer på vejen.

Lad ikke dette ødelægge din vandretur, dit humør eller din oplevelse.

Hvis man på forhånd har besluttet sig for, at man ønsker at have en god vandretur, og man vil gå positivt til de udfordringer der opstår, så kan din vandretur ikke blive andet end god.

3. Vær dig selv

Når man rejser selv i en gruppe med andre mennesker, er det vigtigt, at man er tro mod sig selv.

Selvfølgelig ønsker man at skabe gode forbindelser, som man kan snakke med på turen, men det er vigtigt, at du ikke påtager dig en rolle, som i virkeligheden ikke er dig.

Vi slapper ikke af, når vi udgiver os for at være en anden, end vi i virkeligheden er, og derfor vil du komme hjem i mere udmattet og drænet, end hvis du havde været på en tur, hvor du har hvilet i dig selv.

4. Vær åben

Vær åben overfor de nye mennesker, du møder. På singlerejser vil du ofte møde mennesker fra alle aldersgrupper.

Nogle vil være i 30’erne og andre i 70’erne. Selvom det umiddelbart ved første øjekast kan ligne, at I ikke har meget tilfælles, så vil man altid kunne finde noget at være fælles om, hvis man er åben og giver det en chance.

For eksempel har alle deltagende på vandreferier ofte det tilfælles, at de elsker naturen, elsker at vandre og bruge deres krop, og trænger til eller nyder at komme ned i gear.

5. Forbered dig hjemmefra

Vær forberedt på, hvad rejsen indebærer, hvor langt du skal vandre, og hvor mange andre mennesker du skal være sammen med. Det er også en god idé, at undersøge hvilket udstyr du vil få brug for, og hvordan vandreruterne er.

Når du er forberedt på forhånd, har du også nemmere ved at takle turen som helhed. Herunder de bump og udfordringer der måske kommer.

Forberedelse og planlægning giver ro og overskud i hovedet, så du kan slappe mere af og være til stede i nuet.

Sørg for sko, der ikke gnaver, en rygsæk som sidder ordentligt og gode shorts eller bukser, som ikke strammer eller kravler op.

6. Hvil i, at der altid er hjælp at hente

På vandrerejser arrangeret af Tid til ro vil der altid være dansktalende rejseledere med på turen.

Rejselederne sørger for, at alt er planlagt til mindste detalje, så de rejsende får en god oplevelse. Rejselederne kan hjælpe til i de situationer, hvor noget ikke går som planlagt. Det kan være man bliver syg eller at vejret driller.

I modsætning til en vandrerejse som du selv arrangerer, kan du bedre slappe af, når du deltager i en grupperejse for singler. Du kan slappe fuldstændig af, og hvile i at vide, at der er styr på tingene.

Når du slapper af, bekymrer dig mindre og hviler i situationen, vil du også have større mulighed for at nyde turen og være til stede i nuet.

7. Sørg for at opbygge en god grundform

Vores vandrerejser foregår altid i et langsomt og afslappende tempo, og vandrerejserne er tilpasset begyndere og letøvede, men det ændrer selvfølgelig ikke på, at der er mange kilometer, hvis man vælger at tage med på alle vandreturene, som de enkelte rejser indeholder.

Typisk går vi 50-60 km om ugen, når vi er afsted, og fordi vi får i langsomt tempo, føles det ikke af så meget. Men i slutningen af ugen, kan man alligevel godt mærke, at man har brugt kroppen.

Gå derfor små ture hjemmefra, så du får gået dine sko til, får vænnet din krop og dine fødder til at gå længere distancer, og så du eventuelt får fornemmelsen af at gå med rygsæk.

På den måde kan du i stedet koncentrere dig om naturen og selve oplevelsen på rejsen.

Husk at alle vores rejser er fuldstændig kravfrie. Hvis grundformen ikke rækker, eller hvis du bare har lyst til noget andet en af dagene, så springer du bare over og nyder retrætets pool eller en god bog.

Alle vores vandrerejser er tilrettelagt, så man starter og slutter på retrætet hver gang. Dermed er det også praktisk muligt, at blive hjemme og springe en vandretur over.

8. Husk på, at andre også er på udebane

Du kan måske opleve at blive udfordret eller presset undervejs, og det kan måske være svært at indrømme eller sige højt, når du rejser med en gruppe af mennesker, som du ikke kender på forhånd.

Husk dog, at de andre, du rejser med, også er på udebane, og nogle af de andre har måske tænkt de samme tanker, som du har.

Der er ingen skam i at være udfordret, og der er heller ingen skam i at spørge om hjælp.

9. Hav kontaktinformationer med på pårørende

Når du rejser med en gruppe af mennesker, som du ikke kender på forhånd, er det en god idé at have kontaktinformationer på dem derhjemme. Så kan rejselederen eller de andre få kontakt, hvis der skulle blive behov for det.

Selvom man altid håber på og regner med, at tingene går, som de skal, så er det altid en god idé at være forberedt på det uforudsete. Det giver også en indre ro, at man ved, hvad der skal ske, hvis tingene går skævt, så du ikke behøver bekymre dig om den del.

10. Nyd tiden alene

Det kan måske føles udfordrende eller skræmmende at rejse afsted alene, eller også ser du frem til at komme afsted på egen hånd, men uanset hvad, så sørg for at nyde din tid alene.

Mange er ofte omgivet af mange mennesker til daglig på arbejdspladsen eller i de kredse, hvor vi færdes, men når vi er alene, så får vi mulighed for eftertænksomhed, stilhed, tid til tanker og ro og mulighed for at mærke os selv på en ny og måske uvant måde.

Det er gavnligt for alle indimellem at opleve alenetid og tage sig tid til bare at være sig selv.

Kom i gang: Download stress coach Lisbeth Tobiesens podcast og hør den når det passer dig - klik her!

 

Få tips om mental sundhed, samt rejsetilbud via e-mail.
Vi sender kun ud, når vi har noget på hjerte.

 

Ved tilmelding til nyhedsbrevet accepterer jeg samtidig Tid til ros privatlivspolitik.

Guidet meditation gør det let at finde ro

Ved hjælp af guidede meditationer, som du udfører sammen med dit barn, kan du både få ro på dig selv og skabe indre ro hos dit barn.

Meditationerne er velegnede for børn i alderen 5-11 år, og de kræver ikke at du skal kunne noget. Når du har sat meditationen på, vil du opleve hvordan stemmen guider barnet ved hjælp af visualiseringer som er tilpasset børn.

Det styrker dit forhold til dit barn, hvis du ligger ved siden af, og mediterer sammen med barnet. De fleste børn elsker at gøre gode ting sammen med de voksne, og når du selv deltager er det lettere at snakke med om de tanker og følelser, der kan opstå under meditationen.

Tak fordi du læste med. Husk, at ting tager tid.

Pas på dig selv <3

Kh. Lisbeth

 

Andre artikler der måske vil interessere dig 

Se liste med alle vores artikler - Klik her!

Vandreferie i Grækenland
Gode råd til din mentale balance
Gode råd til camino i Grækenland
Vandreferie for seniorer

En verden af skønne muligheder

Se vores store udvalg af rejser

 

Yogarejse til Enagron, Kreta

Vandrerejse til Enagron, Kreta

Mindfulnessrejse til Enagron, Kreta



Mindfulnessrejse til Rhino Lodge, Sydafrika

Yogarejse til Sunshine Marine Logde, Zanzibar

Yogarejse til Talalla Retreat, Sri Lanka

Mindfulnessrejse til The Spa, Koh Chang

Mindfulnessrejse til Cerro de Hijar, Andalusien

Yogarejse til Castillo de Monda, Andalusien

Yogarejse til Pondok Sari, Bali

Mindfulnessrejse til Alam Anda, Bali

Yogarejse til Paradisos Hills, Cypern