Hvordan kan jeg styrke min mentale balance? – Få 10 gode råd til, hvordan du kan styrke din mentale balance.

  1. Udfør hverdagens arbejde
  2. Lad ikke frustrationerne tage over
  3. Skab kontrol i pressede situationer
  4. Find en struktur
  5. Hold pause, når du har fri
  6. Sæt forventninger, du selv kan indfri
  7. Hold dig mentalt og fysisk aktiv
  8. Vedligehold en sund døgnrytme
  9. Lev et socialt liv
  10. Realisér dine mål

Download Lisbeths gratis råd til mental balance - Klik her!

Søger du lidt på nettet, finder du utallige sider, råd og tips til et bedre liv. Du finder et produkt, et råd eller noget tredje, der sikkert kan løse dine problemer. Når det kommer til den mentale balance, er det dog lidt mere broget end at investere i et nyt produkt eller abonnement.

Det handler nemlig om balance. Hver dag er der nye udfordringer på jobbet, i familien eller i din krop. Det kan nye indkøb ikke altid ændre på. Derfor får du 10 gode råd til, hvordan du styrker din mentale balance. 

Hvad er mental balance?  

Som det kort er beskrevet, er mental balance ikke noget fikspunkt. Det er ikke noget, du opnår, og så bagefter slipper for at koncentrere dig om. Mental balance handler om, at du skal tilpasse dig og være en del af en verden, der konstant ændrer sig og ændrer dig. At være i mental balance er derfor at kunne kontrollere sig selv og håndtere udfordringer. Der er aldrig bare ét svar på det spørgsmål, din omverden stiller dig. Men der er nogle redskaber, du altid kan gøre brug af.  

De 10 gode råd til din mentale balance  

De 10 råd skal ikke læses som råd, du skal følge stringent og kronologisk, når du står i en svær situation. Du kan læse dem som gode råd, du måske allerede gør brug af eller kan bruge i fremtiden. 

1. Udfør hverdagens arbejde

Mentale udfordringer kan ikke blot fikses ved et ophold i udlandet. En tur til Indien, hvor du lærer at meditere, gør dig ikke nødvendigvis bedre til at køre bil i myldretiden. Det handler derimod om at blive bevidst om de mentale udfordringer, du møder i hverdagen. Det første skridt er altid erkendelsen – at blive bevidst om udfordringer og deres omfang. 

Få gratis råd til at styrke din mentale balance - Klik her!

2. Lad ikke frustrationerne tage over 

Fungerer det hele ikke, som det skal. Har du svært ved at tage til store koncerter, svært ved at sove, svært ved at holde fokus på jobbet, så kan det nemt fylde for meget. Det bliver til frustrationer, som følger dig gennem livet. Men faktum er, at det er meget normalt. Ingen går gennem livet uden kvaler. Forsøg i stedet at indrette dig efter dem.  

3. Hvordan får jeg mere kontrol i pressede situationer?

Når du har fundet frem til de psykiske vanskeligheder, du oplever til hverdag, kan du begynde at arbejde med dem. Har du svært ved store folkemængder eller at få din mentale energi til at række til en hel dag, så find redskaber, som hjælper dig. Det kan være mindfulness, meditation eller bare en dyb vejrtrækning. Mærk efter i kroppen, og forsøg at kontrollere det.  

4. Hvordan får jeg mere struktur? 

Oplever du på daglig basis, at energien ikke rækker? Oplever du altid, at ikke kan finde ro om aftenen eller i nattetimerne? Så er symptombehandling ikke vejen frem. Det kunne være en fordel med en anden struktur i hverdagen. Det kan være en anden døgnrytme, et andet indtag af mad eller flere gåture.  

5. Hold pause, når du har fri 

Med et travlt job kan udfordringerne på det mentale plan ofte være store. Det kan også være konkurrencelysten eller passionen for golf, der stresser dig. Husk altid at holde dine pauser. Det kan være i toget, du kobler fra. Det kan være på sofaen. Det kan være på golfbanen. Det handler om indstillingen – find et frirum, et pauserum.  

10 gratis råd til at styrke din mentale balance - Klik her!

Fakta

Det er vigtigt at have styr på sin mentale sundhed, da det kan være med til at skabe struktur, hvilket kan mindske muligheden for stress i en presset situation. Det er vigtigt at holde fast i sunde vaner, da dette i sidste ende kan hjælpe dig med at nå dit mål.

6. Sæt forventninger, du selv kan indfri 

Vi bliver alle sammen sat ud af kurs, når vi ikke kan indfri de forventninger, vi har til hinanden eller til verden. Husk, du kan ikke kontrollere andre mennesker og slet ikke en hel verden. At have for høje forventninger til omverden er derfor sjældent noget, der giver særlig meget trivsel.   

7. Hvordan holder jeg mig fysisk aktiv?

Vi ved, at motion er godt for vores helbred. Motion holder kroppen i form, og en løbetur frigiver endorfiner i hjernen, som gør dig glad. Motion kan dog ikke stå alene. Din hjerne og dine følelser har også godt af at blive udfordret og aktiveret. Det forbereder dig på komplicerede og svære situationer i fremtiden.  

Download vores guide til mental sundhed - Klik her!

8. Hvordan vedligeholder jeg en sund døgnrytme?

Dette spørgsmål er meget simpelt. Find en døgnrytme, og hold den. For store udsving i en døgnrytme kan have meget uheldige konsekvenser for dit mentale liv.  

9. Lev et socialt liv 

Husk at holde dig socialt aktiv! Har du ikke mulighed for at mødes med venner, kolleger eller familie, så ring til dem. Du bliver glad af at høre stemmer, du genkender. Og så er det igen med til at holde dig mentalt aktiv. Ring til dem, du holder af. Det er for din egen sundheds skyld.  

10. Hvordan realisér jeg mine mål?

I tråd med dine forventninger til omverden, der helst ikke skal være tårnhøje, skal forventninger til dig selv heller ikke være for høje. Sæt mål, du kan realisere. Det er vigtigt at have mål i livet, men dumt at have mål, du aldrig kan opnå.

Download gode råd til mental balance i printvenlig format - klik her!

Andre artikler der måske vil interessere dig 

Se liste med alle vores artikler - Klik her!

Meditation til søvn
Meditation for børn
Meditation for mænd
Søvnproblemer i overgangsalderen