Meditation forbedrer dit immunforsvar og øger din kreativitet. Mennesker, som mediterer regelmæssigt, har nemmere ved at finde kontakten til sig selv og være tro mod egne værdier og behov, og de oplever samtidig ofte en øget livskvalitet.

 

Om meditation og stress

Når mennesker oplever stress, reagerer kroppen altid på måder, der forbereder os til at kæmpe eller løbe (fight or flight). Det ligger i os, urkulturelt, og det er nyttigt i situationer, hvor vi er udsat for ekstrem fare.

Det er imidlertid ikke gavnligt for os, at kroppen er i en alarmtilstand, når det begynder at blive en langvarig stressbelastning. Meditation påvirker kroppens reaktioner på stress og hjælper til at genoprette kroppen i en rolig tilstand, hvor man bliver bedre til at hele sig selv og forebygge nye belastninger og fysiske reaktioner på stress.

Fordelene ved at meditere

Der er mange fordele ved meditation, udover at meditation afhjælper fysiske reaktioner på stress. Når du mediterer sænkes din puls, din vejrtrækning bliver dybere, og du bruger ilt mere effektivt, dit blodtryk normaliseres, og du sveder mindre. Binyrerne producerer mindre cortisol, og sindet ældes i et langsommere tempo. Meditation forbedrer dit immunforsvar og øger din kreativitet. Mennesker, som mediterer regelmæssigt, har nemmere ved at finde kontakten til sig selv og være tro mod sine værdier og behov og oplever øget livskvalitet.

Meditation kræver ikke noget udstyr. Meditation kræver tid og et privatrum 10-20 min. hver gang, og jo oftere du mediterer, des mere vil du mærke, hvordan dit velbefindende øges. Mennesker med fysiske begrænsninger kan finde det nemmere at praktisere meditation end hård fysisk motion. Er du stressbelastet er motion med høj puls et ”no go”. Derimod er daglig bevægelse, f.eks. en gåtur i naturområder, en afhjælpning og kan foregå som meditativ praksis, også kaldet aktiv meditation eller vandremeditation.

Læs mere om vandremeditation her

Kom godt i gang med meditation

Meditation indebærer, at du sidder eller ligger i en afslappet stilling og klargør dit sind. Du kan fokusere på noget afslappende musik eller på din egen vejrtrækning eller være helt fri for at fokusere på noget og bare lad dine tanker og dit sind være i ro. Sørg for at have en dyb og afslappende vejrtrækning, og kommer der tanker eller billeder i dit sind, så registrer dem blot og accepter, at tankerne kommer og går, uden at tænke eller føle noget om dem. Det er nødvendigt at have mindst 5 til 20 minutters frirum til at bringe sindet i ro. Sæt tid af og få en blid klokke eller noget musik til at spille efter f.eks. 20 minutter for langsomt at gøre dit sind og din krop klar til at komme tilbage til hverdagen og til nuet igen.

Lær at meditere derhjemme, med denne trinvise guide til meditation - klik her

Guidede meditationer, som kan købes på cd, kan også være en tilgang til forberede kroppen på at gennemføre meditation.

På vores mindfulnessophold kan de, som har lyst, dagligt deltage i den guidede meditation og afspænding. Vi introducerer dig til meditation i starten af dit ophold og tilbyder hver dag en fælles meditation på 20 minutter, som foregår i en lukket og privat atmosfære, hvor kun gæster på retrætet og retrætets undervisere deltager.

Derudover vil du lære nogle skønne mindfulnessøvelser, som du selv kan udføre i naturen, når du har lyst og lyst. Disse øvelser kan med fordel udføres som aktiv meditation.

20 gode råd mod stress

Hvis du har symptomer på stress, er der mange små, overkommelige ting, du selv kan gøre ud over at meditere. Lisbeth har lavet en hel side med gode råd til, hvordan man kommer af med sin stress. Hendes råd er meget ligetil, og siden indeholder desuden en masse eksempler fra Lisbeths eget stressforløb.

Læs Lisbeth Tobiesens 20 gode råd mod stress - klik her!

Gratis adgang til arkivet

Få fuld adgang til alt vores undervisningsmateriale - du kan downloade det gratis fra vores arkiv. Klik her!

En verden af skønne muligheder

Se vores store udvalg af rejser

 

Yogarejse til Enagron, Kreta

Vandrerejse til Enagron, Kreta

Mindfulnessrejse til Enagron, Kreta



Mindfulnessrejse til Rhino Lodge, Sydafrika

Yogarejse til Sunshine Marine Logde, Zanzibar

Yogarejse til Talalla Retreat, Sri Lanka

Mindfulnessrejse til The Spa, Koh Chang

Mindfulnessrejse til Cerro de Hijar, Andalusien

Yogarejse til Castillo de Monda, Andalusien

Yogarejse til Pondok Sari, Bali

Mindfulnessrejse til Alam Anda, Bali

Yogarejse til Paradisos Hills, Cypern