I morgen kommer aldrig

Af Eva Bie Lilleør, professionel coach, stresscoach og mindfulnessinstruktør

Jeg har lige siddet med en kop kaffe og mit morgen Facebook-fix. Jeg går i stå næsten lige med det samme. For jeg ser en lille film om en kvinde, der underviser i yoga. Hun er 93 år. Har levet et langt liv med arbejde og modstandsbevægelse og dans og alt det, der nu hører menneskelivet til. Og vitalitet er nok den mest rammende beskrivelse jeg kan give af hende.

Til sidst i filmen siger hun: Don't wait till tomorrow. Tomorrow never comes. 

Fremtiden, der aldrig kommer

I morgen kommer aldrig. Lige der rammer hun lige ind i mindfulnesstræningens hjerte og udfordring. Før min kaffe og mit Facebook-fix havde jeg nemlig lige brugt halvanden time af denne vidunderlige regnvåde, spirende, pragtfulde søndag morgen, hvor jeg en sjælden gang er mig selv, på at sidde i min yndlingsvindueskarm og... fundere over fremtiden. "Hvordan burde jeg, skulle jeg mon ikke, jeg kunne jo også, hvad vil jeg egentlig helst skulle...". Fortsæt selv listen. Uden at lyde som en spåkone, vil jeg vove pelsen og påstå at du nok kender øjeblikket. Øjeblikket, der lige så stille passerer forbi udenfor og rundt omkring dig uden du opdager det, fordi du har været fordybet i fremtiden. Den fremtid, der aldrig kommer. 

Tillad dig selv at være - blot at være

I mindfulnesstræningen træner vi igen og igen opmærksomheden og evnen til at være nærværende med det, der er. Lige som det er. Og der er sådan en vigtig pointe i det. For i det øjeblik hvor vi tillader os selv blot at være i verden, som den er, omend kun for et kort øjeblik, i det øjeblik tillader vi også os selv at være. Uden tillægsord. Blot at være. 

Når du først har fået bare ét af de øjeblikke, hvor du giver dig selv helt fri. Fri fra bindinger, fri fra tanker, fri fra smerter og bekymringer, fri fra andre og bare er nærværende ind i det øjeblik, du lige har fået forærende og taget imod. Så slipper oplevelsen dig aldrig og du længes igen efter sådan en stund. For sødmen i et øjeblik i ubetinget bevidst nærvær med dig selv, naturen, livet og alt det, der er, er så fin. Og denne længsel er drivkraften ind i alt det besværlige arbejde, der også er en fast og nødvendig del af mindfulnesstræningen: disciplinen, bevidstheden, mødet med alt det u-erkendte og modet til at tåle. 

Giv dig selv et øjebliks frihedsfølelse

Hvis du har fået lyst til at prøve sådan et øjeblik, så behøver du ikke vente. Du kan give dig selv et lige nu. Accepter, at lige nu vil du tillade dig selv et sådan mindfuldt øjeblik. Gå fuldt ind i det. Start med et dybt suk, hvor du giver slip på dagen. Tag så et enkelt dybt åndedrag, hvor du er fuldt bevidst - fra hvor du beslutter dig til at tage et åndedrag, til du gør det. Med ubetinget opmærksomhed. 

Din ubetingede opmærksomhed kan rette sig mod forskellige oplevelser af åndedrættet. Her er et par forslag, du kan prøve at bruge:

  • Hvordan det mærkes, når du trækker vejret ind og puster ud gennem næsen
  • Hvordan det opleves når dine lunger udvider sig og trækker sig sammen igen
  • Hvor mange steder i kroppen du egentlig mærker dit åndedræt?
  • Om der er forskel på hvordan du oplever dit åndedræt om du står op, sidder ned eller ligger ned (fladt på ryggen). 

Rigtig god fornøjelse,

 

Kærlig hilsen Eva

 

Denne artikel om manglende motivation efter ferien er skrevet af stress coach Eva Bie Lilleør

Eva Bie Lilleør (1974)
Professionel coach, stresscoach og mindfulnessinstruktør. Selvstændig konsulent med speciale i personale- og ledelsesudvikling.