Hvad hjælper mod stress? - 10 ting du kan gøre med det samme

Gratis lydfil med stressreducerende meditation for begyndere - download den her!

Der findes rigtig mange gode råd mod stress, men desværre er det ikke alle, som er lige gode. Du finder her de vigtigste leveregler, så du både kan reducere nuværende stress samt forebygge fremtidig stress.

Føler du dig stresset, er det vigtigt, at du lytter til din krop. Læs med her og bliv klogere på stresssymptomer, hvordan du kan forebyg stress, hvad du kan gøre for at få bugt med nuværende stress samt hvad du kan gøre for at forhindre vedvarende stress.

Hvad hjælper mod stress

  1. Sørg for at få mindst 7-8 timers søvn hver nat
  2. Du skal være fysisk aktiv hver dag. Gå for eksempel en tur i naturskønne omgivelser, da naturen har en beroligende effekt på krop og sind
  3. Gå i seng senest kl. 22:00
  4. Hold pauser i løbet af dagen
  5. Sørg for at have luft i din kalender, så du ikke har for mange aftaler hver eneste dag
  6. Du skal fokusere på det gode
  7. Vær tro mod dine indre værdier og holdninger
  8. Du skal passe godt på dig selv og prioritere dig selv først
  9. Du skal have balance i alle områder af dit liv. Arbejde, familie, venner osv
  10. Du skal prioritere det vigtigste først

Fakta om stress

Stress er et alvorligt problem i vores samfund, og noget der rammer rigtig mange mennesker.

Stress har vidtrækkende konsekvenser, særligt for det enkelte menneske der rammes, men også for virksomheder og samfundet i sin helhed.

Stress opstår, når der er ubalance mellem krav og ressourcer. Det kan både være på arbejde, men også privatlivets krav kan udløse stress.

Tal fra Stressforeningen i Danmark viser, at stress er et alvorligt problem blandt mange danskere:

  • Op mod hver fjerde sygemelding skyldes dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det svarer til 35.000 danskere, som hver dag er sygemeldte på grund af psyko-sociale faktorer.
  • 250.000 - 300.000 danskere lider af alvorlig stress.
  • Stress koster samfundet 14 milliarder kroner om året i form af sygedage, tidlige dødsfald og udgifter til sundhedsvæsnet. Det er 40 millioner kroner om dagen.
  • Stress er skyld i en million fraværsdage årligt, 30.000 hospitalsindlæggelser, 3.000 førtidspensioner og 500.000 henvendelser i almen praksis hvert år.
  • 430.000 danskere har symptomer på alvorlig stress hver dag. Det svarer cirka til 12 % af befolkningen.

Symptomer på stress

Stresssymptomer kan ses i fysiologiske, adfærdsmæssige og mentale ændringer. Du skal derfor generelt være opmærksom på ændringer i din normale væremåde.

Fysiologiske symptomer:

  • Træthed
  • Hovedpine
  • Ondt i ryg, mave og/eller nakke
  • Smerter i brystet
  • Hjertebanken
  • Prikken i huden
  • Indre uro
  • Søvnbesvær
  • Overfølsomhed overfor lyde
  • Muskelspændinger
  • Åndedrætsbesvær


ANBEFALING: Meditér 1-2 gange om dagen. Brug vores lydfil for begyndere - download den gratis her!


Adfærdsmæssige symptomer:

  • Rastløshed
  • Ryger, drikker og/eller spiser mere
  • Undgår bevidst andre mennesker
  • Øget brug af kaffe, alkohol og/eller stoffer
  • Aggressivitet
  • Konfliktsøgende
  • Bider negle
  • Skærer tænder
  • Vredesudfald

P.S. Hvis du har symptomer på stress, har jeg lavet en side med gode råd mod stress, som jeg vil anbefale dig at læse. Læs mine '20 gode råd mod stress' - klik her!

 Psykiske symptomer:

  • Tristhed
  • Irritation
  • Angst
  • Lav selvværd
  • Manglende humor
  • Hukommelsesbesvær
  • Humørsvingninger
  • Negative tanker
  • Koncentrationsbesvær
  • Ubeslutsom
  • Irritabilitet
  • Depression
  • Let til tårer
  • Nervøsitet
  • Oplevelse af tomhed

Det er vigtigt, at symptomer tages alvorligt med det samme, idet de også kan være tegn på andre fysiologiske sygdomme.

Hvis du er i tvivl, om du har stress, kan du tale med nogen, der kender dig rigtig godt eller kontakte din egen læge for den rette hjælp.

 

 

Stresssymptomer hos kvinder

Der er som udgangspunkt ikke forskel på stresssymptomer fra mænd til kvinder. De hyppigst forekommende fysiske, psykiske og adfærdsmæssige stresssymptomer, forekommer hos både mænd og kvinder

Som kvinde kan man ud over de listede symptomer opleve blødningsforstyrrelser som følge af længerevarende stress. Kvinder bør også være opmærksom på, at der kan være sammenfald mellem stresssymptomer og hormonelle forandringer under overgangsalderen. Det vil sige, at hedeture, træthed, hjertebanken, søvnbesvær mm. både kan være tegn på overbelastningsstress samt på overgangsalder. Kontakt din læge hvis du er i tvivl.

Meditation mod stress

Meditation er et effektivt redskab til at komme stress til livs. At slappe af på den helt rigtige måde er den hurtigste og mest effektive måde, hvorpå du kan få styr på din hverdag.

Meditation kan hjælpe mod stress. Ved at praktisere meditation i minimum 15 minutter om dagen, kan du skære stress ned. Jo oftere du mediterer, des hurtigere vil du mærke, at dit velbefindende forbedres.

Øvelserne kan du lave på enhver tid af døgnet. Du skal dog helst undgå at meditere, inden du går i seng, da effekten der er mindre, end hvis du laver øvelserne i løbet af dagen.

Medicin mod stress

Der findes ingen medicin mod stress. Dog kan stress føre til depressive tilstande, hvis du ikke får den rette behandling mod stress så hurtigt som muligt, og her kan det blive nødvendigt med antidepressiv medicin. Men mod decideret stress findes der ingen form for medicinsk behandling.

Den stress som særligt mange danskere kæmper med, er ofte en reaktion på en langvarig belastning. Det er derfor vigtigt, at du lytter til dig selv og din krop, så snart du mærker stresssymptomer.

Yoga mod stress

Yoga er rigtig godt mod stress, da det afstresser både fysisk og mentalt, giver ro til hele nervesystemet og øger din kropsbevidsthed. Yoga kan giver dig ro til at mærke efter, hvordan du i virkeligheden har det.

Det kan være svært at mærke dig selv, når du er stresset og netop derfor er yoga et fantastisk redskab, fordi du kommer igennem hele kroppen og på den måde, kan lære at mærke godt efter, hvad der sker i dig.

Når vi stresser, spænder vi op i kroppen og her kan blide yogaøvelser hjælpe dig med at løsne op for spændinger og tillade musklerne at slappe af. Derudover bliver der i yoga også arbejdet med vejrtrækningen, så du igen kan skabe balance i kroppen.

Mindfulnessbaseret stressreduktion (MBSR)

MBSR programmet er udviklet af den amerikanske læge Jon Kabat Zinn. Mindfulnessbaseret stressreduktion metoden bruges til at arbejde mod opmærksomheden. Det betyder, at du skal forholde dig til de tanker og følelser, der dukker op, med en accepterende og kærlig opmærksomhed, også selvom det er tanker, du egentlig ikke har lyst til at have. På den måde kan du træne dig selv til at være fuldt til stede i nuet, samtidig med at du kan arbejde med dine reaktionsmønstre og din vanetænkning.

MBSR er meditationsteknikker og simple fysiske yoga øvelser, hvori du bliver klogere og mere opmærksom på, hvordan du med krop og sind selv kan kontrollere stress og ængstelse.

Stressbehandling uden medicin

Stressbehandling kræver ingen medicin. Den vigtigste medicin er, at du som stressramt bliver sygemeldt fra dit job, så du kan få ro og hvile. Derimod findes der en række alternative behandlinger, både som du kan få hos professionelle fagpersoner men også metoder, som du kan gøre brug af derhjemme.

Tilskud til psykolog

Du kan med henvisning fra din læge få tilskud til op til 12 psykologbehandlinger, hvis du er stressramt. Kognitiv terapi og adfærdsterapi – som psykologhjælp er – er en moderne form for terapi, hvor man går målrettet ind og arbejder med tanker og adfærd. Denne form for terapi kan være virkningsfuld i forbindelse med stress.

Derudover findes der også en række andre tilskudsmuligheder. Det kan blandt andet være:

Sundhedsforsikring

Mange arbejdspladser har tegnet en sundhedsforsikring, som giver mulighed for psykologhjælp ved for eksempel stress. Derfor kan det være en god idé at undersøge muligheden. Du kan kontakte virksomhedens forsikringsselskab direkte, uden du behøver at orientere din arbejdsgiver.

Undersøg derfor om din arbejdsplads er dækket af sådan en sundhedsordning. Derudover kan du også kontakte din egen privatforsikring eller dit pensionsselskab, som nogle gange også tilbyder denne form for hjælp.

Indbo/familieforsikring

Undersøg om din indbo/familieforsikring giver mulighed for psykologbistand i forbindelse med stress. Kontakt dit forsikringsselskab for nærmere information.

Fagforening

Hvis du er medlem af en fagforening, kan du undersøge, om du kan få tilskud til psykologbehandling af stress, udbrændthed, belastningsreaktioner eller andre arbejdsrelaterede problemstillinger. Forhør dig om mulighederne hos din fagforening.

Stressbehandling ophold

Naturen har en positiv påvirkning på vores helbred, når vi er i grønne omgivelser. Naturterapi er derfor en god behandlingsform til dig, der er hårdt ramt af stress. Der findes en række forskellige behandlingsophold både i Danmark og i udlandet, som er særligt gode mod stress.

For at finde et ophold der egner sig bedst til dig, kræver det, at du laver lidt research. Du kan også spørge til råds hos din psykolog eller hos dem der kender dig bedst. Det rette ophold kan medføre, at du vender tilbage som født på ny.

 

Lisbeth Skøtt Tobiesen (1975)

Ergoterapeut, mindfulnessinstruktør og certificeret stresscoach fra Matzau Erhvervspsykologer. Lisbeth har arbejdet med stressforebyggelse og -behandling de seneste seks år, dels i psykiatrien, dels som arbejdsmiljørådgiver i det private.

En verden af skønne muligheder

Se vores store udvalg af rejser

 

Yogarejse til Enagron, Kreta

Vandrerejse til Enagron, Kreta

Mindfulnessrejse til Enagron, Kreta



Mindfulnessrejse til Rhino Lodge, Sydafrika

Yogarejse til Sunshine Marine Logde, Zanzibar

Yogarejse til Talalla Retreat, Sri Lanka

Mindfulnessrejse til The Spa, Koh Chang

Mindfulnessrejse til Cerro de Hijar, Andalusien

Yogarejse til Castillo de Monda, Andalusien

Yogarejse til Pondok Sari, Bali

Mindfulnessrejse til Alam Anda, Bali

Yogarejse til Paradisos Hills, Cypern