Coronastress – 10 gode råd til et mindre stressfuldt liv under nedlukning

    1. Forbliv social – selvom det kan virke fjollet
    2. Kontakt din familie
    3. Bearbejd en corona- eller vinterdepression
    4. Værn om din mentale sundhed med motion
    5. Find studier om coronastress
    6. Bliv testet
    7. Kontakt coronahotline
    8. Følg samme rytme på jobbet
    9. Kontrollér din trivsel med mindre justeringer
    10. Gå en tur i rare omgivelser

Download 10 gode råd til et mindre stressfuldt liv under corona - Klik her!

Coronaen har været en plage for sundhedssystemerne verden over. I visse lande har hospitaler nået den maksimale kapacitet og har ikke kunnet tage patienter ind. Sådan har det heldigvis ikke været i Danmark. Dog har en stor gruppe danskere mentale problemer på grund af nedlukning og corona. Når krisen rammer dig økonomisk, kan det være svært at falde til ro om natten. Det kan være svært ikke at blive stresset, når corona pludselig spreder sig på jobbet.

Coronastress rammer hårdt og bredt

Der er nok ikke et eneste menneske i Danmark, som ikke har haft psykiske vanskeligheder på grund af corona. Når et helt samfund lukker ned grundet en sygdom, er det en meget stressende situation. Der er dog mennesker, som har nemmere ved at håndtere stress. Krisen har måske ikke påvirket dem lige så meget, eller også er de mere robuste til at håndtere krisetider. Hvem der klarer sig godt og dårligt under en krise, er næsten umuligt at forudsige. Der kan være langt flere årsager, end du kan regne dig frem til.

10 gode råd til et mindre stressfuldt liv under nedlukning

Listen her er ikke en liste, der med garanti gør dig stressfri. Du finder dog gode råd og redskaber, der kan hjælpe dig af med den coronastress, du oplever. Hvis et punkt ikke er noget for dig, så udeluk ikke alle de andre af den grund.

1.    Forbliv social – selvom det kan virke fjollet

Teknologien har under nedlukningen virkelig fået en masse goodwill. For når vi ikke kan ses fysisk – i samme rum – er det fantastisk at kunne snakke og se hinanden via telefonen. Det holder dig mentalt aktiv, og så er vi som mennesker bare afhængige af input fra andre mennesker.

2.    Kontakt din familie

Du er ikke alene! Alle bliver påvirket af, når landet lukker ned, og når en pandemi hærger hele verden. Har du svært ved at snakke om det med din kollega eller ven, så tag kontakt til din familie. Det kan være, de oplever det samme, eller måske har de et par gode råd.

3.    Hvordan bearbejder jeg en coronastress?

Har du tidligere oplevet en hård periode? Hvis du har, så tænk tilbage på den. Hvad gjorde du for at komme igennem den. Coronastress eller depression er svært og slemt, men det behøver ikke være noget styrende. Det er en personlig krise, men en krise som med den rette hjælp kan overvindes.

Download guide til et mindre stressfuldt liv under corona - Klik her!

4.    Motion og mental sundhed

Coronastress kommer som regel, når din mentale psyke er på et lavpunkt. Det kan du undgå ved at holde dig mentalt aktiv, f.eks. ved at læse eller på anden måde holde hjernen i gang. Men husk også at holde din motion ved lige. Motion frigiver endorfiner i hjernen og får dig til at slappe af.

5.    Find studier om coronastress

En anden hjælp til coronastress kan være at læse et studie med netop det emne. Det er en ny situation, men du kan finde artikler fra psykologer og læger om emnet. Har du svært ved at læse om sygdomme med bivirkninger osv., skal du formentlig undgå dette punkt.

Fakta

Det er vigtigt at booke tid til at blive testet for covid-19(PCR test), da det kan være med til at fjerne tvivl om du er smittet, så du har en bekymring mindre. Du kan forventet at der går et par dage før du får svar på testen.

6.    Bliv testet for corona

Fjern alle sygdomsbekymringer og stress. Det er let at blive stresset over corona, hvis du ikke ved, om du har sygdommen. Husk, at det er gratis at blive testet. Er du i tvivl, så bliv testet. Det kan give ro i sindet at vide, om du er smittet eller ej.

7.    Kontakt coronahotline

Få hjælp fra eksperter til dine spørgsmål og bekymringer. Ofte har stressen noget at gøre med, at du er usikker på, om du har handlet rigtigt eller forkert. Du er måske i tvivl om, hvordan du skal håndtere en kommende situation. Så ring til coronahotline, og bliv forsikret om, at det du gør, er det rigtige.

Download 10 gode råd til et mindre stressfuldt liv under corona - Klik her!

8.    Døgnrytme og mental sundhed

Forsøg at indrette livet, så du har en rytme. Din døgnrytme har kæmpe betydning for din trivsel. Ændrer du den, så kan det give anledning til psykiske problemer. Rykkes den lidt, skal du dog ikke bekymre dig for meget om forskydningen af søvnen, da det også kan give dig stress.

9.    Kontrollér din trivsel med mindre justeringer

Med udgangspunkt i ovenstående kan du tænke over, hvordan det giver mest mening, at du indretter din hverdag nu? Hold helst din døgnrytme. Men kan du indrette hverdagen bedre, så den passer dine børn eller dit eget humør bedre, så udnyt muligheden.

10.    Gå en tur i rare omgivelser

Kom ud og væk fra dit hjem. Om vinteren bruger vi alt for meget tid indendørs. Under en nedlukning eller bare generelt med en pandemi, er det den samme historie. Gør dig selv den tjeneste at komme lidt ud. De samme fire vægge kan give en god omgang hovedpine og stress.

Download råd til mindre stress under corona i printvenlig format - klik her!

Andre artikler der måske vil interessere dig 

Se liste med alle vores artikler - Klik her!

Meditation til søvn
Guide til meditation
Meditation for mænd
Søvnproblemer i overgangsalderen