Hvorfor mediere?

Af Lisbeth Tobiesen

Når mennesker oplever stress, reagerer koppen i virkeligheden instinktivt. Den forbereder os helt enkelt på at nu skal der kæmpes eller flygtes (fight or flight). Det ligger i os urkulturelt og det er nyttigt i situationer hvor vi er udsat for ekstrem fare.

Derimod er det ikke gavnligt for os, at kroppen er i en konstant alarmtilstand, når det begynder at blive en langvarig stressbelastning. Meditation modvirker kroppens reaktioner på stress, genopretter kroppen til en rolig tilstand og hjælper den med at hele sig selv. Deri ligger også en naturlig forebyggelse af nye stressreaktioner.

Fordelene ved meditation

Der er mange fordele ved meditation udover at meditation afhjælper fysiske reaktioner på stress. Når du mediterer sænkes din puls, din vejrtrækning bliver dybere og du bruger ilt mere effektivt, dit blodtryk normaliseres, og du sveder mindre. Binyrerne producerer mindre cortisol og sindet ældes i et langsommere tempo. Meditation forbedrer dit immunforsvar og øger din kreativitet. Mennesker, som mediterer regelmæssigt, har nemmere ved at finde kontakten til sig selv og være tro mod sine værdier og behov og oplever øget livskvalitet.

Meditation kræver ikke noget udstyr. Meditation kræver tid og et privatrum 10-20 min hver gang og jo oftere du mediterer, feks. hver dag – des mere vil du mærke hvordan dit velbefindende øges. Mennesker med fysiske begrænsninger kan finde det nemmere at praktisere meditation end hård fysisk motion. Er du stressbelastet er motion med høj puls et ”no go” . Derimod er daglig bevægelse, feks. en gåtur i naturområder en afhjælpning og kan foregå som meditativ praksis også kaldet aktiv meditation.

Meditation indebærer at du sidder eller ligger i en afslappet stilling og klargør dit sind. Du kan fokusere på noget afslappende musik eller på din egen vejrtrækning eller være helt fri for at fokusere på noget og bare lad dine tanker og dit sind være i ro. Sørg for at have en dyb og afslappende vejrtrækning og kommer der tanker eller billeder i dit sind, så registrer dem blot og accepter at tankerne kommer og går, uden at tænke eller føle noget om dem.

Det er nødvendigt at have mindst fra 5 til 20 minutters frirum til at bringe sindet i ro og sæt en tid af og få en klokke eller noget musik til at spille efter f.eks. 20 minutter for og gøre dit sind og din krop klar til at komme tilbage til hverdagen og til nuet igen.

Guidede meditationer, som kan købes på cd, kan også være en tilgang til forberede kroppen på at gennemføre meditation.

På rejserne til Kreta kan de som har lyst dagligt deltage i den guidede meditation og afspænding. Vi introducerer dig for meditation i starten af dit ophold og tilbyder hver dag en fælles meditation på 20 minutter, som foregår i en lukket og privat atmosfære, hvor kun gæster på retrætet og retrætets undervisere deltager.

Derudover har vi nogle fantastisk skønne mindfulness-øvelser, som man selv kan udføre i naturen, når man har lyst, hvis man har lyst. Disse øvelser kan med fordel udføres som aktiv meditation.

 

Denne artikel om meditation og guide til meditation er skrevet af stress coach Lisbeth Tobiesen

Lisbeth Skøtt Tobiesen (1975)
Ergoterapeut, mindfulness-instruktør og certificeret stress-coach fra Matzau Erhvervspsykologer. Lisbeth har arbejdet med stressforebyggelse og -behandling de seneste seks år, dels i psykiatrien, dels som arbejdsmiljørådgiver i det private.