Download vores skønne citater i printvenligt format.

Søvnløshed i overgangsalderen – 10 råd, der kan hjælpe dig til at sove bedre  

    1. Find et mønster i hedetur
    2. Vægtstigning kan påvirke søvnen 
    3. Lad ikke svedeturene kontrollere dig 
    4. Brug gamle løsninger til søvnproblemer 
    5. Snak om de psykiske problemer 
    6. Prøv med mindfulness og meditation 
    7. Behandling kan være nødvendig
    8. Find den rette hormonbalance
    9. Spørg din læge til råds 
    10. Husk, det varer ikke evigt!  

Download 10 gode råd til søvnløshed i overgangsalderen - Klik her!

De fleste kvinder får deres sidste menstruation, når de er i starten af 50’erne. Det er helt naturligt og noget, alle kvinder oplever. Den viden er måske ikke nok til at berolige dig i den svære tid. For der er meget, der ændrer sig, og som skal håndteres. For nogle kvinder er det den aldrende krop, der er hård at vænne sig til. For andre er det de fysiske processer, som kroppen går igennem. Det kan give anledning til dårlig søvn og slemme svedeture. 

Søvnløshed i overgangsalderen er et hyppigt fænomen  

Et hyppigt og meget uheldigt fænomen, der følger med overgangsalderen, er ringe søvn. Det bliver sværere at holde samme døgnrytme, når hedeturene pludselig opstår. Og en dårlig døgnrytme kan have konsekvenser for din trivsel i hverdagen. Rygere og meget slanke kvinder oplever typisk flere problemer i overgangsalderen. Og det må dog understreges, at symptomer og håndtering kan variere meget fra person til person.  

10 ting, du bør vide for en bedre søvn i overgangsalderen 

De 10 ting er tænkt som en hjælp til dig, der ikke trives i hverdagen. Det kan være hedeturene, øget svedtendens eller blødninger, der påvirker søvnen negativt. Du får her nogle råd til at håndtere det.  

1. Hedeture i overgangsalderen

I din overgangsalder begynder kroppen at producere mindre østrogen. Det betyder bl.a. at du bliver mere følsom over for temperaturstigninger. Det er her, hedeturene opstår. De er den hyppigste årsag til søvnløshed i overgangsalderen. Du kan muligvis finde et mønster i dine hedeture. De kan nemlig komme, når du drikker kaffe eller alkohol, spiser krydret mad, eller hvis du opholder dig et varmt sted. Hold dit soveværelse koldt, og forsøg at undgå de ting, der udløser hedeturene. 

2. Vægtstigning i overgangsalderen 

Det er meget almindeligt, at man tager på, når man er i overgangsalderen. Vægtstigningen kan give anledning til problemer, når du skal sove. Det er meget vigtigt at huske på, overgangsalderen er en periode. Den går over, og du skal nok tabe dig igen.  

Download Lisbeths gode råd til søvnløshed i overgangsalderen - Klik her!

3. Overgangsalderen og svedeture

Hede- og svedeture er ikke bare irriterende og giver anledning til dårlig søvn. Det kan også være ubehageligt ikke at kunne kontrollere sin egen krop. Prøv så vidt muligt at holde hovedet koldt, når du får det varmt. Træk vejret roligt, og husk, at det går over lige om lidt.  

4. Brug gamle løsninger til søvnproblemer 

Det er en unik situation, du befinder dig i. Overgangsalderen kommer ikke to gange i dit liv. Men at have søvnproblemer er ikke så unikt. Du har helt sikkert oplevet det før. Tænk tilbage, og prøv at huske, hvad der hjalp dig, da du havde søvnproblemer sidst.  

5. Snak om de psykiske problemer 

Søvnløshed kan have konsekvenser for dit mentale helbred. Det er ikke unormalt, at dårlig søvn giver psykiske problemer, så tal frit om det. Din mand, børn, forældre, kolleger kender sikkert til det. Få snakket om det, så du slipper for at bære den store byrde selv.  

Fakta

Husk at holde øje med symptomerne på overgangsalder, da dette kan forårsage hormonelle ubalancer hvilket forstyrrer den dybe søvn. Det er vigtigt at man går i seng i god tid, hertil kan man inden sovetid lave mindfulness øvelser.

6. Prøv med mindfulness og meditation 

Lær at koble fra og slappe af inden sengetid. Mindfulness og meditation giver generelt gode resultater, når det gælder søvnløshed. Det kunne være en idé at blive klogere på mindfulness. Desuden har mindfulness også rigtig god indvirkning på din daglige trivsel og mentale helbred. 

TIP: Prøv en af Lisbeths effektive meditationsvideoer mod uro og søvnløshed - klik her!

7. Behandlingsmuligheder i overgangsalderen

I slemme tilfælde kan forskellige behandlinger være nødvendige. Det kan være lokalt eller i hele kroppen. Behandling sker ikke hyppigt, men det kan være nødvendigt, hvis hedeture, blødninger og svedeture overtager din hverdag. Kontakt din privatpraktiserende læge for konsultation.

Download Lisbeths 10 gode råd til søvnløshed i overgangsalderen - Klik her!

8. Hormonspiral mod hedeture

Nogle kvinder finder en løsning med en hormonspiral. Det er som nævnt hormonet østrogen, der forårsager hedeturene. Det kan derfor være en løsning at få styr på hormonbalancen med forskellige tiltag. Det har gode resultater.  

9. Lægeordineret sovemedicin

Der er også den mulighed, at du kan snakke med din læge om sovepiller. Det er ikke altid den bedste løsning, da der findes andre veje til den gode søvn. Sovepiller kan desuden være vanedannende og skal derfor altid tages med stor forsigtighed. Betragt dette punkt som en sidste løsning, hvis du ikke kan få dagen til at hænge sammen. 

10. Hvor længe varer overgangsalderen? 

Overgangsalderen varer 2-10 år. Det varierer en del fra person til person, men der kommer en dag, hvor du igen kan sove om natten uden at vågne op badet i sved. Det virker måske som en fjern fremtid, du slet ikke kan se lige nu, men den er der. Visheden om, at der er lys forude kan hjælpe dig gevaldigt. Når søvnen glipper for tredje dag i streg, er det svært at finde glæde ved at stå op. Hav derfor altid lyset tændt i dit hoved. Det stopper en dag, og lige pludselig sover du godt igen. 

Download søvnløshed i overgangsalderen i printvenlig format - klik her!

Andre artikler der måske vil interessere dig 

Se liste med alle vores artikler - Klik her!

Meditation til søvn
Meditation for børn
Meditation for mænd
10 gode råd til din mentale balance