Om yogaen

Her kan du læse mere om hatha yoga og yin yoga

Om hatha yoga

I hatha yoga arbejder vi med koncentration og balance, hvor musklerne bruges mere statisk. Stillingerne er klassiske stående yogastillinger, såsom solhilsen, og gennemgås i et roligt tempo. Med pauser imellem hver stilling og fokus på at udføre øvelserne sikkert og korrekt, er hatha yoga velegnet for begyndere.

Lunge- og hjertekarsygdomme

Øvelserne i hatha yoga stimulerer kroppens immunforsvar samt fordøjelse og hormonbalance. Muskler og balance styrkes, og med fokus på en dybere vejtrækning aktiveres både luftveje og hjertekarsystemet. Hatha yoga kan dermed have en gavnlig effekt på forebyggelse af sygdomme, der relaterer til lunger og hjertekarsystem.

Åndedrætsteknikker i hatha yoga kan hjælpe os med at blive mere kropsbevidste og nærværende og samtidig berolige sind og nervesystem. Når vi arbejder med en dybere vejrtrækning renses luftveje, og blodgennemstrømningen i kroppen øges. Det giver en udrensende effekt, der kan mærkes i form af et højere energiniveau og et generelt bedre velvære.

 

Om yin yoga

Med et særligt fokus på at smidiggøre bindevæv, sener og ledbånd uden at belaste leddene, giver yin yoga mere fleksibilitet i kroppen samtidig med at afspænde og styrke musklerne. Bindevævet kan beskrives som den elastiske hinde, der omkranser og forbinder muskler, knogler og organer.

I yin yoga arbejder vi med passive stræk, primært i siddende og liggende stillinger. Denne yogaform er mindre dynamisk og bruger åndedrættet til at berolige nervesystemet, fremme tålmodighed og vedholdenhed i stillingerne.

Ryg- og lændesmerter

Rygsmerter kan opstå efter en kortere eller længerevarende belastning. Ufleksible led, blokeringer og ophobninger af affaldsstoffer samt indeklemte nervebaner kan give fejlbelastninger, som over tid vil overbelaste ryg eller led.

Flere af øvelserne i yin yoga arbejder med området omkring lænd, hofter, lår og bækken. Meget af kropsvægten bæres her, når vi går og står, og derfor er der brug for styrke og fleksibilitet i de omkringliggende muskler og led.

Ved at smidiggøre bindevævet og åbne leddene igennem forskellige stillinger kan yin yoga opløse blokeringer og lindre ryg- og lændesmerter. I stillingerne øges blodgennemstrømningen i kroppen, og på den måde kan ilt, affaldsstoffer og kropsvæsker flyde mere frit og afhjælpe ophobinger og blokeringer.

Fysisk og mental balance

Yin yoga er en rolig og afstressende træningsform, der beroliger nervesystemet og kan derfor være et godt supplement til en mere aktiv styrketræning.

Med fokus på at afspænde og give slip, kan yin yoga løsne op for mentale blokeringer og have en positiv indvirkning på angst, stress og depression.

 

Lad os holde pladsen i 24 timer - det er gratis og uforpligtende!

Fik du ikke bestilt den rejse, som du lige kiggede på? Har du brug for mere betænkningstid?

Udfyld bestillingsformularen, så holder vi pladsen i minimum 24 timer. Du binder dig først når du foretager en indbetaling

Rejsen kan ikke bestilles online.

Men du kan stadig lave en forespørgsel på rejsen!

Skriv dit navn og e-mail i boksen