Om det praktiske

Alt du bør vide inden din rejse til Kreta

Praktisk information om rejsen til Kreta

Adressen til retrætet
Enagron Ecotourism Village
Axos Mylopotamou, 74051, Crete, Greece
Tel: +30 28340 61611

Aktiviteter og udflugter
Det fremgår af programmet hvilke aktiviteter, der er inkluderet i rejsens pris. Det er frit, og dermed ikke forventet at du deltager i de inkluderede aktiviteter og udflugter. Så mærk selv efter, hvad du har lyst til og behov for.

Ankomst til Kreta
Ved ankomst til lufthavnen på Kreta, finder du vores rejseleder i ankomsthallen, lige efter toldkontrollen. Når du først har passeret toldkontrollen, kan du ikke komme tilbage igen. Det er derfor vigtigt at du har alle dine kufferter og tasker med.

Når alle gæster er kommet igennem toldkontrollen, går vi samlet ud til vores bus, der kører direkte til retrætet. Ved ankomst til retrætet skal du aflevere dit pas ved tjek ind, og der udleveres herefter værelsesnøgler. Passene kan hentes igen dagen efter, når de er blevet registreret.

Første inkluderede måltid er aftenmåltidet på ankomstdagen.

Bagage
Rejser med Primera Air er inkluderet 23 kg bagage, samt 10 kg håndbagage. Vi tager forbehold for ændringer i bagagereglerne.

Betaling
Betaling kan ske via bank, posthus eller netbank. Under betalingsinformation på dit billet-rejsebevis, finder du dit betalings-ID, samt vores kreditornummer. Du kan også betale med Dankort eller internationale kreditkort via' Min side'. På retrætet kan der betales med Visa/Dankort, samt Eurocard/Mastercard. Der kan også betales med Euro i kontanter.

Børn
Børn er i udgangspunktet velkomne på retrætet, men vi yder ikke børnerabatter og børn under 14 år kan ikke deltage i vores aktiviteter, hverken om dagen eller om aftenen.

Cykler
Det er gratis at låne en cykel til kortere ture. Skal du bruge cyklen over flere timer, kan cykler lejes i receptionen. Det er oplagt at tage cyklen eller gå en tur til den nærmeste landsby Axos, som ligger et par kilometer fra retrætet. Her kan du nyde det lokale landsbyliv, og få en kop kaffe eller en lille frokost på en af byens hyggelige, små tavernaer.

Drikkepenge
I Grækenland er det normalt at give drikkepenge, men det forventes ikke på retrætet. Indkomsten er lav, og specielt for de lavtlønnede (rengøringspersonale og chauffører) er drikkepenge med til at få husholdningsbudgettet til at hænge sammen.

Det er normalt at man lægger lidt i drikkepenge til rengøringen, hvis man har været tilfreds. EUR 10-20 den sidste dag er passende. Har man været på heldagstur vil EUR 5,- til chaufføren være passende. Når man spiser på restaurant udenfor retrætet, er det normalt at runde op med 8-10 %. 

Ekstra opredning
Alle lejligheder har som minimum to standardsenge. Derudover kan der i nogle af lejlighederne reddes op til en eller flere personer. Opredningerne er som regel af ringere kvalitet end standardsengene. Det kan være en sovesofa, en drømmeseng, en udtræksseng eller udtræksstol. Der ydes som regel kompensation herfor i form af ekstrasengsrabat. Dette fremgår af billet-rejsebeviset.

Enkeltværelse
Enkeltværelse kan bestilles hjemmefra mod tillæg. Enkeltværelserne er som regel almindelige studiolejligheder med to regulære senge. Hvis du rejser alene, men ønsker at spare enkeltværelsestillægget, kan du også vælge at dele værelse med en anden rejsedeltager af samme køn. 

Fejl og mangler
Vores markedsføringsmateriale indeholder mange forskellige oplysninger om bl.a. rejsemålet, udflugterne, retrætet og ikke mindst detaljer omkring selve flyrejsen. Vi gennemgår materialet med jævne mellemrum for at sikre at alt vores materiale er fejlfrit. Hvis der alligevel skulle have indsneget sig fejl i materialet, vil vi meget gerne have besked via e-mail. Adressen er lisbeth@tidtilro.dk. Vi tager forbehold for fejl i materialet, samt ændringer som skyldes lokale forhold, vejret og lignende.

Til trods for at alle gør et stort arbejde for at alt skal være i orden under ferien, kan der opstå fejl undervejs, eller der kan være mangler ved rejsen. Opstår der problemer, er det som regel noget der let kan løses på stedet. Det er derfor vigtigt, at problemet rapporteres omgående til nærmeste repræsentant, eksempelvis rejselederen, flyselskabet, hoteldirektøren etc., med henblik på afhjælpning på stedet.

Hvis der ikke er sket afhjælpning, eller hvis der ikke er sket tilfredsstillende afhjælpning indenfor rimelig tid, skal problemet rapporteres igen. Undladelse heraf kan betyde at man mister retten til at klage efter hjemkomsten.

Hvis korrekt eller tilstrækkelig afhjælpning ikke har fundet sted lokalt på rejsemålet, efter at problemet er rapporteret to gange med rimelig afhjælpningstid ind i mellem, kan der indenfor 28 dage efter hjemkomsten sendes en skriftlig klage til: Tid til ro ApS, Mjølnersvej 4, 8230 Aabyhøj. Klager besvares indenfor 4-6 uger og behandles i overensstemmelse med retningslinjerne fra Pakkerejseankenævnet, hvis afgørelser Tid til ro ApS altid følger.

Flybilletter
Fra 1. juli 2007 er alle flybilletter elektroniske. I praksis betyder dette, at man kan tjekke ind i lufthavnen ved at vise sit pas ved skranken. Skulle personalet ved checkin have svært ved at finde den elektroniske billet i computeren, fremgår flyselskabets referencenumre, samt rutenumrene af det fremsendte billet-rejsebevis.

Når du modtager dit billet-rejsebevis, er det vigtigt at kontrollere, at navnene er anført korrekt. Fornavn og efternavn skal stemme overens med navnet i den rejsendes pas.

Vi anbefaler at den rejsende, dagen før afrejse, selv kontrollerer at flytiderne er uændrede. Det kan gøres ved at slå rutenumrene op på www.cph.dk eller www.bll.dk. I forbindelse med hjemrejsen sørger rejselederen for at kontrollere alle tidstabeller.

Fotografering
Under hele rejsen vil der blive taget billeder fra de forskellige aktiviteter. Billederne stilles gratis til rådighed i høj opløsning efter hjemkomst. På den måde behøver du ikke selv tænke på at tage billeder. I stedet kan du sanse og nyde naturen, uden at skulle huske at tage billeder. 

Vi indhenter skriftlig samtykkeerklæring fra vores deltagere, inden vi publicerer fotografierne. Hvis du fra starten ved at du ikke ønsker at blive fotograferet, må du meget gerne give rejselederen besked.

Forsikring
Det gule Sygesikringskort dækker ikke kroniske lidelser, hjemrejse, eller arbejdsrelaterede rejser. Det er derfor vigtigt at der tegnes en forsikring, der dækker hjemtransport og evt. sygdom (kroniske lidelser eller arbejdsrelaterede rejser). Hvis man har en kronisk lidelse, kan man sikre sig minimumsvilkår, svarende til den lokale behandlingsstandard. Det kræver et såkaldt blåt kort, der udstedes af kommunen.

Afbestillingsforsikring, samt rejseforsikring kan tegnes gennem Tid til ro ApS. Det påhviler kunden selv at fremskaffe dokumentation for sygdom, skade, tyveri m.m. under ferien. Tid til ro ApS har ikke mulighed for at fremskaffe politirapport, lægeerklæring el. lign. efter hjemkomsten.

Forsinkelser
Alle flyselskaber gør deres bedste for at overholde de anførte rejsetidspunkter. Alligevel kan forsinkelser opstå af årsager, som vi ingen indflydelse har på. Vi påtager os intet ansvar for mindre forsinkelser (under 6 timer) iflg. Pakkerejseankenævnets retningslinjer. Det er en god idé at bede dem, der påtænker at hente dig ved hjemkomsten, om at kontakte lufthavnen for besked om det forventede ankomsttidspunkt. Dette kan gøres via lufthavnenes hjemmesider www.bll.dk og www.cph.dk eller på DR’s tekst-TV. 

Forsinket eller beskadiget bagage
Hvis bagagen bliver beskadiget eller kommer på afveje under flytransporten, skal der rettes henvendelse til serviceskranken i ankomstlufthavnen for at få lavet en PIR-rapport. Kontakt evt. flyselskabet eller nærmeste Tid til ro repræsentant for assistance. Det er desværre ikke ualmindeligt med bortkommen bagage, og i sjældne tilfælde oplever vi også at bagagen kan have taget skade under transporten. Heldigvis dukker kufferterne som regel op igen senere samme dag, eller dagen efter og heldigvis har flyselskaberne en forsikring, der dækker de mest almindelige småskader. Hvis du medbringer bagage af særlig værdifuld karakter, er det vigtigt at du selv tegner supplerende bagageforsikring, da flyselskabernes erstatningsansvar er begrænset.

Føntørrer
Alle værelser og lejligheder har føntørrer, samt stik til 220 V, hvis man ønsker at medbringe sin egen.

Gæst i et andet land
Som gæst i et andet land er det vores opgave at tilpasse os de lokale skikke. Eksempelvis tager grækerne lettere på aftaler end vi nordboere – især når det kommer til det med tidspunkter. Tingene er heller ikke så velorganiserede som i Skandinavien, og man kan derfor godt opleve at tingene tager lidt længere tid end vi er vant til.

Lad det ikke blive et irritationsmoment. Det hører sig til i syden, og er en del af den græske kultur. Tag det som en oplevelse, og nyd at du er på ferie. Det fører som regel ikke noget godt med sig, hvis man begynder at skælde ud eller irettesætte.

Grækernes attitude og sprogbrug kan også virke mere fandenivoldsk end vi er vant til fra Danmark, og til tider kan det virke ubehøvlet. Sådan er det sjældent ment, men de fleste grækere er ærlige omkring deres følelser og pakker sjældent deres meninger ind. På retrætet opleves de lokale grækeres service og adfærd særdeles venlig, imødekommende og gæstfri.

Håndklæder
Alle værelser og lejligheder har ansigtshåndklæder, almindelige håndklæder, badehåndklæder og poolhåndklæder. Der er håndklædeskift tre gange i løbet af opholdet, samt efter behov. Du skal blot lægge håndklædet på gulvet eller give personalet besked.

Indkøb i udlandet
Vi kan desværre ikke gå ind i sager, hvor en gæst føler sig dårligt behandlet af forretninger eller handlende uanset eventuelle oplysninger fra rejselederen. Såfremt du ønsker at købe varer i udlandet til senere hjemsendelse, tilråder vi at du sikrer dig korrekte oplysninger om reglerne for indførsel i Danmark, herunder behovet for særlige certifikater.

Indkøbsmuligheder
Den nærmeste landsby er Axos, som ligger ca. 2 km fra retrætet. Her finder du de lokale taverner, der byder på simple frokostretter, græsk kaffe og iskaffe. Derudover er der et par små hyggelige butikker med forskelligt håndværk, såsom vævede tæpper og broderede duge. Axos har også en lille kiosk, hvor du kan finde tørvarer, såsom kiks, chips, chokolade og cigaretter. Alle de små taverner og butikker i Axos modtager kun kontanter (EUR), og tager ikke kort.

Det er ikke muligt at købe solcreme, toiletartikler og lignende i Axos eller i nærheden af retrætet. Medbring derfor selv cremer og toiletartikler hjemmefra.

Informationsmøder
Umiddelbart efter ankomsten til retrætet afholdes informationsmøde. Her gennemgåes ugens program, og der informeres om de praktiske forhold på retrætet.

Kaffe- og tefaciliteter mv.
Alle værelser og lejligheder har el-koger, samt en lille skål med tebreve og Nescafé. Vandet på Enagron er kildevand og kan drikkes direkte fra hanen. Når skålen er tom, kan du selv hente nye breve i morgenbuffeten uden at det koster noget. Det samme gælder frugtkurven på værelset, der er fyldt ved ankomsten. 

Det er desuden muligt at købe græsk kaffe, samt espresso og andre specialitetskaffer, hjemmedyrket urtete, øl, vin og sodavand. Det foregår i kaffebaren ved receptionen. 

Kontakt
Vi anbefaler at lade sin mobiltelefon blive hjemme i Danmark eller at den er slukket under opholdet. På den måde får du mest ud af opholdet. Hvis du har brug for at være kontaktbar kan familien, kollegerne og vennerne derhjemme komme i kontakt med en via receptionen. Her findes også offentlige computere med gratis internetadgang, så man kan tjekke mails eller telefonere via Skype, Viper eller lignende IP-tjenester.

Receptionens telefonnummer (opkald fra Danmark) 00 30 28 340 61 611

Læge
Nærmeste lægeklinik ligger ca. 15 minutter fra retrætet. Lægen kommer gerne på sygebesøg.

Medicin
Nærmeste apotek ligger i forbindelse med lægeklinikken 15 minutter fra retrætet. Vi kan som regel få lægen til at tage lidt medicin med når han er på sygebesøg, så vi undgår transporten til apoteket.

Mindfulnessværksted
På retrætet har vi et åbent mindfulnessværksted med et lille bibliotek, hvor man kan komme og gå som man vil eller låne rekvisitter med derfra. Vi har bl.a. yogamåtter, stafilier, pensler, farveblyanter og olie- og akvarelmaling, samt bøger, musik-CD’er og puslespil.

Mindful yoga
Den yoga, som vi dyrker på retrætet er en meget blid form for yin yoga. Yogaen er teknisk ukompliceret og kræver ikke forhåndskendskab til yoga. Øvelserne fokuserer på åndedræt og kropsbevidsthed og ikke på fysik. Øvelserne kan udføres af stressramte fordi de ikke er fysisk krævende, men tvært i mod har en stressdæmpende virkning.  

Du behøver ikke selv medbringe egen yogamåtte. Vi har alle remedier på retrætet.

Mødetider
Den på rejsebeviset angivne mødetid er absolut sidste tidspunkt for rettidigt fremmøde på afrejsedagen. Tidspunktet for hjemrejsen oplyses af rejselederen dagen før hjemrejse. Deltager du ikke fuldt ud i arrangementet, men ønsker du f.eks. selv at køre til lufthavnen ved hjemrejsen, skal du i egen interesse kontakte rejselederen umiddelbart efter din ankomst til rejsemålet for at få oplysninger om, hvorledes du skal forholde dig. Desuden skal du senest dagen før hjemrejsen kontakte vores repræsentant igen for at få oplyst, hvornår du senest skal være i lufthavnen.

Pas og visum
Husk gyldigt pas. Et pas som udløber under rejsen, er ugyldigt. For rejser til Grækenland kræves der ikke visum for danske statsborgere eller for statsborgere fra andre EU- eller EFTA-lande.

Bestil nyt pas i god tid og beregn mindst en måned. Danske statsborgere, der har glemt sit pas eller som ikke har fået fornyet sit pas i tide, kan købe et nødpas (provisorisk pas) ved henvendelse til politiet i afrejselufthavnen.

For udenlandske statsborgere og personer med fremmedpas gælder særlige regler, og der kan være visumkrav. Den rejsende er selv ansvarlig for eventuelt visum. Undersøg altid i god tid om visum er påkrævet hos den græske ambassade, og i givet fald om det skal udstedes inden afrejse eller ved ankomst. Eventuelle udgifter til visering påhviler den rejsende og er rejsebureauet uvedkommende.

Påklædning
Selve opholdet handler om at slappe af. En del af det at slappe af handler om at være afslappet klædt. Vi lægger op til praktisk fritidstøj om dagen og ’smart casual’ om aftenen, dvs. polo/skjorte og pæne shorts eller lange bukser til mænd, samt skjorte/bluse, shorts/lange bukser eller afslappet uformel kjole/nederdel til kvinder. Vi fraråder højhælede sko eller stiletter på grund af ujævnt terræn.

Det er en god ide at medbringe et sæt sportstøj eller løstsiddende tøj til brug på de dage, hvor der er mindful yoga.

I det sene efterår og det tidlige forår kan aftenerne være kolde, så husk at medbringe en varm trøje. Maden tilberedes nogle gange over åben ild, så der er lagt op til afslappet påklædning og man skal være indstillet på, at tøjet kan komme til at lugte af røg.

Husk nogle gode vandresko, samt strømper, solcreme og solhat/kasket til vandreturene samt evt. vandrestav.

Rejsebevis
Senest 24 timer efter bestilling fremsendes billet-rejsebevis via e-mail. Depositum kr. 5.000,- pr. person betales 8 dage efter bestillingen. Restbeløbet betales senest 90 dage før afrejse. Hvis du bestiller mindre end 90 dage før afrejse gælder særlige betalingsbetingelser. Hvis rejsen foretages med rutefly vil der blive udstedt elektroniske billetter, som tilsendes per e-mail senest 7 dage før afrejse. Flyselskabernes referencenumre påføres billet-rejsebeviset, der opdateres og fremsendes på ny. Hvis der rejses med charterfly gælder billet-rejsebeviset fom flybillet. Billet-rejsebeviset gælder også som hotelvoucher og evt. forsikringspolice, hvis der er bestilt rejseforsikring gennem Tid til ro.

Rejseplan og force majeure
Ændringer i turprogrammet kan forekomme. Mindre justeringer, der ikke væsentligt reducerer rejsens værdi, giver ikke kunden ret til kompensation. Ændringer og justeringer, der skyldes force majure og force majeure lignende forhold (f.eks. vejrforhold), giver ikke kunden ret til kompensation.

Det vedhæftede program er kun vejledende. Det endelige program vil være tilpasset flytidstabellerne, og de øvrige lokale forhold (helligdage, vejrudsigten). Der vil i det store hele, ikke være tale om forringelse af turprogrammet, kun rækkefølgen kan være ændret. 

Rygepolitik
Der må ryges på private udendørs terrasser. Dog kun så længe andre gæster ikke føler sig generet. Det er ikke tilladt at ryge på værelserne eller øvrige fællesarealer på retrætet. Heller ikke udendørs. Udenfor retrætet henstiller vi til at der vises hensyn til de de øvrige gæster. Det er vigtigt at være opmærksom på at mange sansestærke gæster, samt allergikere er følsomme overfor tobaksrøg.

Service og assistance fra Tid til ro
Rejselederen, retrætets ledelse, assistenterne på rejsen og vores græske lokalagent står til rådighed døgnet rundt. Ved ankomst til Kreta får du udleveret kontaktoplysninger på vores lokale medarbejdere, samt information om hvordan du kommer i kontakt med os i en eventuel nødsituation (telefonnummer, værelsesnummer, klokke i receptionen eller lign). 

Solbeskyttelse
Selv i de kolde måneder er UV-indekset højt på Kreta, vi anbefaler derfor at anvende en vandafvisende solcreme med høj faktor. Gerne faktor 30-50. Derudover anbefaler vi at medbringe en solhat, der dækker ørerne, ansigtet og nakken. Vi fraråder desuden at solbade i direkte sollys midt på dagen. Vent hellere til efter kl. 16.00. På vandreturene anbefaler vi at kroppen, skuldrene og lårene er dækket til, vælg et par luftige bomuldsshorts, der ikke sidder for tæt, samt en luftig skjorte eller t-shirt. Tætsiddende sportstøj kan også være en god idé, så længe der er tale om svedtransporterende materiale. 

Specialmad – vegetarisk – glutenfrit
Såfremt du ønsker specialmad (diabetiker, allergiker, vegetar etc.), skal vi bede dig meddele os det ved rejsebestilling, samt igen ved tjek ind på retrætet, så vil der blive taget højde for det i løbet af opholdet.

Swimmingpool
Retrætets swimmingpool er åben fra 1. maj til 20. oktober. Ved poolen er der gratis solstole og bruser. Der er poolhåndklæder i alle lejligheder. Håndklæderne skiftes tre gange om ugen, samt efter behov. Man skal blot selv sige til. Pooltemperaturen varierer i løbet af dagen. Typisk er poolen 4-5 grader koldere om morgenen, end om aftenen. Poolens max. temperatur ligger på ca. 22 grader i maj og oktober og stiger langsomt til ca. 30 grader i juli.

Sæson og deltagerantal
Når vi når ind i april ligger Kreta hen i en duftende orgie af blomster og krydderurter. I dagtimerne kommer temperaturerne op på 25 grader, og allerede i løbet af maj-juni måned kommer temperaturerne op på 28 grader i dagtimerne. Det regner almindeligvis kun i byger og nætterne er behagelige.

Om sommeren fra juli-august, falder der sjældent regn. Temperaturerne stiger kraftigt, og kan nå helt op på 40 grader i dagtimerne. Især i august kan ekstreme temperaturer være et problem for personer med kredsløbsbesvær.

Efteråret (september-november) er ligesom foråret (april-maj) optimal for vandreture i bjergene. Temperaturerne falder til et mere behageligt niveau omkring de 22-26 grader i september og oktober, samt 15-20 grader i november. Havet holder længe på varmen, og vandtemperaturen kan sagtens holde sig på de 22-25 grader helt ind i oktober. I slutningen af oktober kan nætterne begynde at blive kølige, og vejret begynder så småt at blive mere ustadigt med regnbyger ind imellem. Fra november måned bliver det nødvendigt med en varm trøje eller sweater i løbet af dagen, og det er almindeligt med vedvarende regn, ligesom det kan blæse op i løbet af dagen og blive køligt om natten.

Alle rejser gennemføres ved minimum 10 deltagere. Grupperne kan variere i størrelse og ligger typisk på 16-20 personer i lavsæsonen, og 26-34 personer i højsæsonen.

Telefon og netværk
Der er begrænset mobildækning på retrætet.

Tøjvask
Det er muligt at vaske tøj på retrætet mod betaling.

Valuta
Valutaen i Grækenland er Euro. Kursen er ca. 745, dvs. at 100 Euro svarer til ca. 745 danske kroner.

Vand
Vandet på retrætet kan købes på flaske eller drikkes direkte fra hanen, da det er frisk kildevand.

Vandresko/-støvler/-stave
Vi anbefaler at medbringe et par lukkede vandresko eller vandrestøvler. Åbne vandresandaler kan også bruges, men vær opmærksom på at man let får småsten i sandalerne, når vi går på de små stier. Til gengæld fylder de ikke så meget i kufferten.

Hvis man er glad for at gå med sine vandrestave, er det en god idé at medbringe dem på rejsen. Vi har desværre ikke mulighed for at stille vandrestave til rådighed, så de skal altid medbringes hjemmefra.

Værdigenstande
Hoteller og restauranter påtager sig ikke ansvaret for værdisager, hvorfor det anbefales ikke at medbringe for store beløb i kontanter, kostbare smykker og lignende. Endvidere anbefaler vi at deponere værdisager i boks eller i receptionen.

Værelsets aflevering
Ifølge internationale hotelregler skal værelset forlades senest kl. 10.00 sidste feriedøgn. Værelset skal være klargjort til nye gæster senest kl. 15.00. Det endelige tidspunkt for aflevering af værelset i forbindelse med hjemrejsen oplyses af rejselederen. Sker afrejsen sent på dagen, vil der dog oftest være adgang til et fælles værelse, hvor der kan skiftes tøj m.m. inden afgang.

WiFi
Der findes gratis trådløs internet i receptionsområdet. Vi anbefaler at begrænse brugen af emails, SMS og mobiltelefoni på retrætet. Hvis der skal foretages nødvendige opkald, henstiller vi til at man går en tur eller diskret sender en SMS.

Læs mere om retræteopholdet - klik her!

Opdateret den 02. februar 2017

 

Har du fået vores materiale?

Udfyld felterne herunder, så sender vi vores samlede skriftlige materiale til din e-mail med det samme og holder dig opdateret med nye afgange og nyheder. Det er ganske gratis.

 

 

 

Lad os holde pladsen i 24 timer - det er gratis og uforpligtende!

Fik du ikke bestilt den rejse, som du lige kiggede på? Har du brug for mere betænkningstid?

Udfyld bestillingsformularen, så holder vi pladsen i minimum 24 timer. Du binder dig først når du foretager en indbetaling

Rejsen kan ikke bestilles online.

Men du kan stadig lave en forespørgsel på rejsen!

Skriv dit navn og e-mail i boksen