Om det praktiske

Alt du bør vide inden din rejse til Andalusien

Praktisk information om rejsen til Andalusien

Adressen til retrætet
Carretera Cerro de Hijar
s/n 29109 Tolox, Málaga, Spain
Tel.: +34 952 112 111 / +34 607 205 170

Aktiviteter og udflugter
Det fremgår af programmet, hvilke aktiviteter der er inkluderet i rejsens pris. Det er frit og dermed ikke forventet, at du deltager i de inkluderede aktiviteter og udflugter. Så mærk selv efter, hvad du har lyst til og behov for.

Ankomst til Málaga
Ved ankomst til lufthavnen i Málaga finder du vores danske rejseleder i ankomsthallen lige efter toldkontrollen. Når du først har passeret toldkontrollen, kan du ikke komme tilbage igen. Det er derfor vigtigt, at du har alle dine kufferter og tasker med.

Når alle gæster er kommet igennem toldkontrollen, går vi samlet ud til vores bus, der kører direkte til retrætet. Ved ankomst til retrætet skal du aflevere dit pas ved tjek ind. Herefter udleveres der værelsesnøgler. Passene kan hentes igen dagen efter, når de er blevet registreret.

Første inkluderede måltid er aftenmåltidet på ankomstdagen.

Bagage
Vi rejser med forskellige flyselskaber med forskellige bagageregler. Det fremgår af dit billet-rejsebevis, hvor meget bagage der er inkluderet. Vi tager forbehold for ændringer i bagagereglerne og informerer automatisk om eventuelle ændringer.

Betaling
Betaling kan ske via bank, posthus eller netbank. Under betalingsinformation på dit billet-rejsebevis finder du dit betalings-ID samt vores kreditornummer. Du kan også betale med Dankort eller Visa/Dankort via ’Min side’. På retrætet kan der betales med Visa/Dankort samt Eurocard/Mastercard. Der kan også betales med Euro i kontanter.

Børn
Børn er i udgangspunktet velkomne på retrætet, men vi yder ikke børnerabatter, og børn under 14 år kan ikke deltage i vores aktiviteter - hverken om dagen eller om aftenen.

Drikkepenge
I Spanien er det normalt at give drikkepenge, men det forventes ikke på retrætet. Indkomsten er lav, og specielt for de lavtlønnede (rengøringspersonale og chauffører) er drikkepenge med til at få husholdningsbudgettet til at hænge sammen.

Det er normalt, at man lægger lidt i drikkepenge til rengøringen, hvis man har været tilfreds. EUR 10-20 den sidste dag er passende. Har man været på heldagstur, vil EUR 5,- til chaufføren være passende. Når man spiser på restaurant udenfor retrætet, er det normalt at runde op med 8-10 %.

Ekstra opredning
Alle værelser har som minimum to sengepladser (en dobbeltseng eller to enkeltsenge). Derudover kan der i nogle af værelserne reddes op til en eller flere ekstra personer. Opredningerne er som regel af ringere kvalitet end standardsengene. Det kan være en sovesofa, en drømmeseng, en udtræksseng eller udtræksstol. Der ydes som regel kompensation herfor i form af ekstrasengsrabat. Dette fremgår af billet-rejsebeviset.

Enkeltværelse
Enkeltværelse kan bestilles hjemmefra mod tillæg. Enkeltværelserne er som regel almindelige værelser med to regulære senge. Hvis du rejser alene, men ønsker at spare enkeltværelsestillægget, kan du også vælge at dele et værelse med en anden rejsedeltager af samme køn. 

Fejl og mangler
Vores markedsføringsmateriale indeholder mange forskellige oplysninger om bl.a. rejsemålet, udflugterne, retrætet og ikke mindst detaljer omkring selve flyrejsen. Vi gennemgår materialet med jævne mellemrum for at sikre, at alt vores materiale er fejlfrit. Hvis der alligevel skulle have indsneget sig fejl i materialet, vil vi meget gerne have besked via e-mail. Adressen er lisbeth@tidtilro.dk. Vi tager forbehold for fejl i materialet, samt ændringer der skyldes lokale forhold, vejret og lignende.

Til trods for at alle gør et stort arbejde for, at alt skal være i orden under ferien, kan der opstå fejl undervejs, eller der kan være mangler ved rejsen. Opstår der problemer, er det som regel noget, der let kan løses på stedet. Det er derfor vigtigt, at problemet rapporteres omgående til nærmeste repræsentant, eksempelvis rejselederen, flyselskabet, hoteldirektøren etc., med henblik på afhjælpning på stedet.

Hvis der ikke er sket afhjælpning, eller hvis der ikke er sket tilfredsstillende afhjælpning indenfor rimelig tid, skal problemet rapporteres igen. Undladelse heraf kan betyde, at man mister retten til at klage efter hjemkomsten.

Hvis korrekt eller tilstrækkelig afhjælpning ikke har fundet sted lokalt på rejsemålet efter, at problemet er rapporteret to gange med rimelig afhjælpningstid ind i mellem, kan der indenfor 28 dage efter hjemkomsten sendes en skriftlig klage til: Tid til ro ApS, Mjølnersvej 4, 8230 Aabyhøj. Klager besvares indenfor 4-6 uger og behandles i overensstemmelse med retningslinjerne fra Pakkerejseankenævnet, hvis afgørelser Tid til ro ApS altid følger.

Flybilletter
Fra 1. juli 2007 er alle flybilletter elektroniske. I praksis betyder dette, at man kan tjekke ind i lufthavnen ved at vise sit pas ved skranken. Skulle personalet ved check-in have svært ved at finde den elektroniske billet i computeren, fremgår flyselskabets referencenumre samt rutenumrene af det fremsendte billet-rejsebevis.

Når du modtager dit billet-rejsebevis, er det vigtigt at kontrollere, at navnene er anført korrekt. Fornavn og efternavn skal stemme overens med navnet i den rejsendes pas. Mellemnavne kan udelades.

Vi anbefaler, at den rejsende, dagen før afrejse, selv kontrollerer, at flytiderne er uændrede. Det kan gøres ved at slå flyets rutenummer op på www.cph.dk eller www.bll.dk. I forbindelse med hjemrejsen sørger rejselederen for at kontrollere alle tidstabeller.

Fotografering
Under hele rejsen vil der blive taget billeder fra de forskellige aktiviteter. Billederne stilles gratis til rådighed i høj opløsning efter hjemrejse. På den måde behøver du ikke selv tænke på at skulle tage billeder. I stedet kan du sanse og opleve naturen.

Vi indhenter skriftlig samtykkeerklæring fra vores deltagere, inden vi publicerer fotografierne på vores hjemmeside. Hvis du fra starten ved, at du ikke ønsker at blive fotograferet, må du meget gerne give rejselederen besked.

Forsikring
Det gule sundhedskort dækker ikke kroniske lidelser, hjemrejse, eller arbejdsrelaterede rejser. Det er derfor vigtigt, at der tegnes en forsikring, der dækker hjemtransport og evt. sygdom (kroniske lidelser eller arbejdsrelaterede rejser). Hvis man har en kronisk lidelse, kan man sikre sig minimumsvilkår svarende til den lokale behandlingsstandard. Det kræver et såkaldt blåt kort, der udstedes af kommunen.

Rejseforsikring og afbestillingsforsikring kan tegnes gennem Tid til ro ApS. Det påhviler kunden selv at fremskaffe dokumentation for sygdom, skade, tyveri m.m. under ferien. Tid til ro ApS har ikke mulighed for at fremskaffe politirapport, lægeerklæring el. lign. efter hjemkomsten.

Forsinkelser
Alle flyselskaber gør deres bedste for at overholde de anførte rejsetidspunkter. Alligevel kan forsinkelser opstå af årsager, som vi ingen indflydelse har på. Vi påtager os intet ansvar for mindre forsinkelser (under 6 timer) iflg. Pakkerejseankenævnets retningslinjer. Det er en god idé at bede dem, der påtænker at hente dig ved hjemkomsten om at kontakte lufthavnen for besked om det forventede ankomsttidspunkt. Dette kan gøres via lufthavnens hjemmeside www.cph.dk eller www.bll.dk eller på DR’s tekst-TV. 

Forsinket eller beskadiget bagage
Hvis bagagen bliver beskadiget eller kommer på afveje under flytransporten, skal der rettes henvendelse til serviceskranken i ankomstlufthavnen for at få lavet en PIR-rapport. Kontakt evt. flyselskabet eller nærmeste Tid til ro repræsentant for assistance. Det er desværre ikke ualmindeligt med bortkommen bagage, og i sjældne tilfælde oplever vi også, at bagagen kan have taget skade under transporten. Heldigvis dukker kufferterne som regel op igen senere samme dag eller dagen efter, og heldigvis har flyselskaberne en forsikring, der dækker de mest almindelige småskader. Hvis du medbringer bagage af særlig værdifuld karakter, er det vigtigt, at du selv tegner supplerende bagageforsikring, da flyselskabernes erstatningsansvar er begrænset.

Føntørrer
Alle værelser og lejligheder har føntørrer samt stik til 220 V, hvis du ønsker at medbringe din egen.

Gæst i et andet land
Som gæst i et andet land er det vores opgave at tilpasse os de lokale skikke. Eksempelvis tager spanierne lettere på aftaler end vi nordboere – især når det kommer til det med tidspunkter. Tingene er heller ikke så velorganiserede som i Skandinavien, og du kan derfor godt opleve, at tingene tager lidt længere tid, end vi er vant til.

På retrætet har personalet f.eks. hver især flere arbejdsopgaver, og vil derfor både være i morgenbuffetten og i baren om eftermiddagen, samtidig med at de hjælper til i køkkenet. Derfor er der ikke konstant bemanding i baren eller i receptionen, og det kan give lidt ventetid. 

Lad det ikke blive et irritationsmoment. Prøv at være tålmodig og lad tiden flyde. Det hører sig til i syden og er en del af den spanske kultur. Tag det som en oplevelse, og nyd, at du er på ferie. Det fører som regel ikke noget godt med sig, hvis man begynder at skælde ud eller irettesætte.

Spanierne er generelt livsglade og venlige, men deres attitude og sprogbrug kan virke mere fandenivoldsk, end vi er vant til fra Danmark. Faktisk er spansk kultur generelt mere konservativ end dansk kultur. Spaniere er for det meste meget velklædte, og så er de i udgangspunktet ikke dus, første gang man mødes. På retrætet opleves de lokale spaniers service og adfærd særdeles venlig, imødekommende og gæstfri.

Håndklæder
Alle værelser har ansigtshåndklæder samt almindelige håndklæder. Poolhåndklæder kan hentes i receptionen. Der er håndklædeskift tre gange i løbet af opholdet samt efter behov. Man skal blot lægge håndklædet på gulvet eller give personalet besked. 

Indkøb i udlandet
Vi kan desværre ikke gå ind i sager, hvor en gæst føler sig dårligt behandlet af forretninger eller handlende uanset eventuelle oplysninger fra rejselederen. Såfremt du ønsker at købe varer i udlandet til senere hjemsendelse, tilråder vi, at du sikrer dig korrekte oplysninger om reglerne for indførsel i Danmark herunder behovet for særlige certifikater.

Informationsmøder
Umiddelbart efter ankomsten til retrætet afholdes informationsmøde. Her gennemgåes ugens program, og der informeres om de praktiske forhold på retrætet.

Læge
Nærmeste læge ligger ca. 30 minutter fra retrætet.

Medicin
Nærmeste apotek ligger i forbindelse med lægeklinikken 30 minutter fra retrætet.

Mindfulnessværksted
På retrætet har vi et åbent mindfulnessværksted med et lille bibliotek, hvor du kan komme og gå, som du vil eller låne rekvisitter med derfra. Vi har bl.a. yogamåtter, stafilier, pensler, farveblyanter og olie- og akvarelmaling samt bøger, musik-CD’er og puslespil.

Mindful yoga
Den yoga, vi dyrker på retrætet, er en meget blid form for yin yoga. Yogaen er teknisk ukompliceret og kræver ikke forhåndskendskab til yoga. Øvelserne fokuserer på åndedræt og kropsbevidsthed og ikke på fysik. Øvelserne kan udføres af stressramte, fordi de ikke er fysisk krævende, men tværtimod har en stressdæmpende virkning.  

Du behøver ikke selv medbringe egen yogamåtte. Vi har alle remedier på retrætet.

Mødetider
Den på rejsebeviset angivne mødetid er absolut sidste tidspunkt for rettidigt fremmøde på afrejsedagen. Tidspunktet for hjemrejsen oplyses af rejselederen dagen før hjemrejse. Deltager du ikke fuldt ud i arrangementet, men ønsker du f.eks. selv at køre til lufthavnen ved hjemrejsen, skal du i egen interesse kontakte rejselederen umiddelbart efter din ankomst til rejsemålet for at få oplysninger om, hvorledes du skal forholde dig. Desuden skal du senest dagen før hjemrejsen kontakte vores repræsentant igen for at få oplyst, hvornår du senest skal være i lufthavnen.

Pas og visum
Husk gyldigt pas. Et pas, der udløber under rejsen, er ugyldigt. For rejser til Spanien kræves der ikke visum for danske statsborgere eller for statsborgere fra andre EU- eller EFTA-lande.

Bestil nyt pas i god tid, og beregn mindst én måned. Danske statsborgere, som har glemt sit pas, eller som ikke har fået fornyet sit pas i tide, kan købe et nødpas (provisorisk pas) ved henvendelse til politiet i afrejselufthavnen.

For udenlandske statsborgere og personer med fremmedpas gælder særlige regler, og der kan være visumkrav. Den rejsende er selv ansvarlig for eventuelt visum. Undersøg altid i god tid om visum er påkrævet hos den spanske ambassade og i givet fald, om det skal udstedes inden afrejse eller ved ankomst.

Eventuelle udgifter til visering påhviler den rejsende og er rejsebureauet uvedkommende.

Program dag-for-dag
Programmet for mindfulnessrejsen til Andalusien inkluderer 8 dage med 7 overnatninger på retrætet Cerro de Hijar. Der er dansktalende mindfulnessinstruktør og rejseleder under hele opholdet.

Læs det opdaterede dag-for-dag program her:
www.tidtilro.dk/rejser-til-andalusien/program-dag-for-dag

Programmet er vejledende. Ved ankomst til retrætet udleveres det endelige program. Det endelige program tager bl.a. højde for vejrmæssige forhold. Indholdsmæssigt vil der ikke være forskel på det vejledende program og det endelige program. Kun rækkefølgen kan være ændret.

Flytider samt program for ankomst- og afrejsedag varierer på de forskellige afgange. Se præcise flytider på hver enkel afgang (under 'Bestil nu') her:
www.tidtilro.dk/rejser-til-andalusien/priser-og-afgange

Påklædning
Selve opholdet handler om at slappe af. En del af det at slappe af handler om at være afslappet klædt. Vi lægger op til praktisk fritidstøj om dagen og ’smart casual’ om aftenen, dvs. polo/skjorte og pæne shorts eller lange bukser til mænd, samt skjorte/bluse, shorts/lange bukser eller afslappet uformel kjole/nederdel til kvinder. Vi fraråder højhælede sko eller stiletter på grund af ujævnt terræn.

I det sene efterår og det tidlige forår kan aftenerne være kolde, og dagtemperaturerne kan svinge, så husk at medbringe en varm trøje. Både i marts/april og oktober/november måned kan vejret byde på høj sol og gode 20 grader, men der kan også være enkelte dage med byger og blæst samt noget lavere temperaturer.

Husk nogle gode vandresko samt strømper, solcreme og solhat/kasket til vandreturene.

Det er en god ide at medbringe et sæt sportstøj eller løstsiddende tøj til brug på de dage, hvor der er mindful yoga.

Rejsebevis
Inden for en halv time efter bestilling fremsendes billet-rejsebevis via e-mail. Depositum på kr. 5.000,- pr. person betales på bestillingsdagen. Resten betales senest 90 dage før afrejse. Hvis der er mindre end 90 dage til afrejse, gælder andre betalingsbetingelser. Når rettidig betaling har fundet sted, udstedes elektroniske billetter, der tilsendes per e-mail senest 7 dage før afrejse. Flyselskabernes referencenumre påføres billet-rejsebeviset, der opdateres og fremsendes på ny. Billet-rejsebeviset gælder både som rejsehjemmel, hotelvoucher og evt. forsikringspolice.

Rejseplan og force majeure
Ændringer i turprogrammet kan forekomme. Mindre justeringer, der ikke væsentligt reducerer rejsens værdi, giver ikke kunden ret til kompensation. Ændringer og justeringer, der skyldes force majure og force majeure-lignende forhold (f.eks. vejrforhold), giver ikke kunden ret til kompensation.

Det vedhæftede program er kun vejledende. Det endelige program vil være tilpasset flytidstabellerne, og de øvrige lokale forhold (helligdage, vejrudsigten). Der vil i det store hele ikke være tale om forringelse af turprogrammet, kun rækkefølgen kan være ændret. 

Rygepolitik
Det er ikke tilladt at ryge på værelserne eller øvrige fællesarealer på retrætet. Heller ikke udendørs. Udenfor retrætet henstiller vi til, at der vises hensyn til de øvrige gæster. Det er vigtigt at være opmærksom på, at mange sansestærke gæster samt allergikere kan være følsomme overfor tobaksrøg.

Service og assistance fra Tid til ro
Rejselederen, retrætets ledelse og assistenterne på rejsen står til rådighed døgnet rundt. Ved ankomst til Málaga får du udleveret kontaktoplysninger på vores lokale medarbejdere samt information om, hvordan du kommer i kontakt med os i en eventuel nødsituation (telefonnummer, værelsesnummer, klokke i receptionen eller lign). 

Specialmad – vegetarisk – glutenfrit
Såfremt du ønsker specialmad (diabetiker, allergiker, vegetar etc.), skal vi bede dig meddele os det ved rejsebestilling samt igen ved tjek ind på retrætet, så vil der blive taget højde for det i løbet af opholdet.

Swimmingpool
Retrætets swimmingpool er som udgangspunkt åben året rundt med undtagelse af perioder med eksempelvis voldsom blæst og regn. Ved poolen er der gratis solstole. Poolhåndklæder kan hentes i receptionen. Håndklæderne skiftes tre gange om ugen samt efter behov. Man skal blot selv sige til.

Pooltemperaturen varierer i løbet af dagen. Typisk er poolen 4-5 grader koldere om morgenen end om aftenen. Poolens max. temperatur ligger på ca. 16-18 grader i april og oktober.

Sæson og deltagerantal
I det sene efterår og det tidlige forår er dagtemperaturerne stadig noget højere end i Danmark. Der kan være dage med over 20 grader, og ellers ligger gennemsnitstemperaturen på 18 grader. Det er helt optimalt vejr for vandreture i bjergene, når det netop ikke er for varmt, og solen ikke har for meget magt.

Enkelte dage kan byde på byger, og det kan blæse op, hvilket får duften af naturparkens grantræer frem. Men det betyder også, at dagene kan være køligere, og det kan blive nødvendigt med lange bukser og en varm trøje eller sweater i løbet af dagen. Så medbring tøj, der kan holde dig varm og korte ærmer og shorts/nederdel til de dage, der byder på høj sol. Poolen indbyder i disse måneder til en frisk dukkert, men den er ikke opvarmet.

Alle rejser gennemføres ved minimum 10 deltagere. Grupperne kan variere i størrelse og være på op til 30 personer.

Telefon og netværk
Der er begrænset mobildækning på retrætet.

Tilskudsmuligheder
Vores mindfulnessrejser til Andalusien er forhåndsgodkendt til tilskud fra Foreningen til støtte af sygdomsramte erhvervsaktive borgere, hvis ansøgeren opfylder betingelserne.

Læs mere om tilskudsmulighederne - klik her!

Tøjvask
Der er mulighed for at få vasket tøj på retrætet. Der afregnes direkte med retrætet.

Valuta
Valutaen i Spanien er Euro. Kursen er ca. 745, dvs., at 100 Euro svarer til ca. 745 danske kroner.

Vand
Vand kan købes på flaske på retrætet. Vandet i hanen er ikke tilsat klor og dermed ikke godkendt af regeringen som drikkevand. De lokale samt personalet på retrætet drikker dog vandet direkte fra hanen. 

Vandresko/-støvler/-stave
Vi anbefaler, at du medbringer et par lukkede vandresko eller vandrestøvler. Åbne vandresandaler kan også bruges, men vær opmærksom på, at du let kan få småsten i sandalerne, når vi går på de små stier. Til gengæld fylder de ikke så meget i kufferten.

Er du glad for at gå med vandrestave, er det en god ide at medbringe dem på rejsen. Vi har desværre ikke mulighed for at stille vandrestave til rådighed, så de skal altid medbringes hjemmefra.

Værdigenstande
Hoteller og restauranter påtager sig ikke ansvaret for værdisager, hvorfor det anbefales ikke at medbringe for store beløb i kontanter, kostbare smykker og lignende. Endvidere anbefaler vi at deponere værdisager i boks eller i receptionen.

Værelsets aflevering
Ifølge internationale hotelregler skal værelset forlades senest kl. 10.00 sidste feriedøgn. Værelset skal være klargjort til nye gæster senest kl. 15.00. Det endelige tidspunkt for aflevering af værelset i forbindelse med hjemrejsen oplyses af rejselederen. Sker afrejsen sent på dagen, vil der dog oftest være adgang til et fælles værelse, hvor der kan skiftes tøj m.m. inden afgang.

WiFi
Der findes gratis trådløs internet i receptionsområdet. Vi anbefaler at begrænse brugen af e-mails, SMS og mobiltelefoni på retrætet. Hvis der skal foretages nødvendige opkald, henstiller vi til, at man går en tur eller diskret sender en SMS.

Læs mere om retræteopholdet - klik her!

Opdateret den 23. april 2019

 

Lad os holde pladsen i 24 timer - det er gratis og uforpligtende!

Fik du ikke bestilt den rejse, som du lige kiggede på? Har du brug for mere betænkningstid?

Udfyld bestillingsformularen, så holder vi pladsen i minimum 24 timer. Du binder dig først når du foretager en indbetaling

Rejsen kan ikke bestilles online.

Men du kan stadig lave en forespørgsel på rejsen!

Skriv dit navn og e-mail i boksen