Om meditationen

Meditation reducerer stress, og alle kan lære teknikkerne

Meditation forbedrer dit immunforsvar og øger din kreativitet. Mennesker som mediterer regelmæssigt har nemmere ved at finde kontakten til sig selv, og være tro mod sine værdier og behov, og oplever samtidig en øget livskvalitet.

 

Om meditation og stress

Når mennesker oplever stress, reagerer kroppen altid på måder, der forbereder os til at kæmpe eller løbe (fight or flight). Det ligger i os, urkulturelt, og det er nyttigt i situationer, hvor vi er udsat for ekstrem fare.

Når det ikke er gavnligt for os at kroppen er i en alarmtilstand, er når det begynder at blive en langvarig stressbelastning. Meditation påvirker kroppens reaktioner på stress til at genoprette kroppen til en rolig tilstand, og hjælper kroppen til at hele sig selv og forebygge nye belastninger og fysiske reaktioner på stress.

Fordelene ved at meditere

Der er mange fordele ved meditation, udover at afhjælpe fysiske reaktioner på stress. Når du praktiserer meditation, sænkes din puls og din vejrtrækning bliver dybere, du bruger ilt mere effektivt, dit blodtryk normaliseres og du sveder mindre. Binyrerne producerer mindre cortisol, og sindet ældes i et langsommere tempo. Meditation forbedrer dit immunforsvar og øger din kreativitet. Mennesker som mediterer regelmæssigt har nemmere ved at finde kontakten til sig selv og være tro mod sine værdier og behov, og dermed oplever øget livskvalitet.

Meditation kræver ikke noget udstyr. Meditation kræver tid og et privatrum 10-20 min hver gang, og jo oftere du mediterer, feks. hver dag, des mere vil du mærke hvordan dit sind og dit velbefindende øges. Mennesker med fysiske begrænsninger kan finde det nemmere at praktisere meditation, end hård fysisk motion. Er du stressbelastet er motion med høj puls et ”no go”. Derimod er daglig bevægelse, feks. en gåtur i naturområder en afhjælpning og kan foregå som en meditativ praksis, også kaldet aktiv meditation eller vandremeditation.

Læs mere om vandremeditation her

Kom godt i gang med meditation

Meditation indebærer at du sidder eller ligger i en afslappet stilling og klargør dit sind. Du kan fokusere på noget afslappende musik, på din egen vejrtrækning eller være helt fri for at fokusere på noget, og bare lade dine tanker og dit sind være i ro. Sørg for at have en dyb og afslappende vejrtrækning, og kommer der tanker eller billeder i dit sind, så registrer dem blot og accepter at tankerne kommer og går, uden at tænke eller føle noget om dem. Det er nødvendigt at have mindst 5 til 20 minutters ”frirum” til at bringe sindet i ro. Sæt en tid af og få en klokke eller noget musik til at spille efter f.eks. 20 minutter, for at gøre dit sind og din krop klar til at komme tilbage til hverdagen og til nuet igen.

Lær at meditere derhjemme, med denne trinvise guide til meditation - klik her

Guidede meditationer, som kan købes på cd, kan også være en tilgang til forberede kroppen på at gennemføre meditation.

På vores retræteophold, kan de som har lyst, dagligt deltage i den guidede meditation og afspænding. Vi introducerer dig i meditation i starten af dit ophold, og tilbyder hver dag en fælles meditation på 20 minutter, som foregår i en lukket og privat atmosfære, hvor kun gæster på retrætet og retrætets undervisere deltager.

Dertil tilbyder vi mindfulness øvelser i naturen, som man selv kan udføre hvis man har lyst, og kan med fordel gennemføres som aktiv meditation.

20 gode råd mod stress

Hvis du har symptomer på stress, er der mange små overkommelige ting, du selv kan gøre ud over at meditere. Lisbeth har lavet en hel side med gode råd til hvordan man kommer af med sin stress. Hendes råd er meget ligetil og siden indeholder desuden en masse eksempler fra Lisbeths eget stressforløb.

Læs Lisbeth Tobiesens 20 gode råd mod stress - klik her!

Gratis adgang til arkivet

Få fuld adgang til alt vores undervisningsmateriale - du kan downloade det gratis fra vores arkiv - klik her!

Lad os holde pladsen i 24 timer - det er gratis og uforpligtende!

Fik du ikke bestilt den rejse, som du lige kiggede på? Har du brug for mere betænkningstid?

Udfyld bestillingsformularen, så holder vi pladsen i minimum 24 timer. Du binder dig først når du foretager en indbetaling

Rejsen kan ikke bestilles online.

Men du kan stadig lave en forespørgsel på rejsen!

Skriv dit navn og e-mail i boksen