Coronavirus og rejser

Coronavirus - hvordan er jeg stillet?

Status lige nu - rejser: Rejsevejledningen er nu lempet til gul for alle rejser til Grækenland og Cypern. Rejsevejledningen for Spanien er orange.

Status lige nu - refusioner: Alle refusioner sker kontant og indenfor fristen på 14 dage.

Hvilke rejser gennemføres?
Vi gennemfører alle rejser til lande med grønne eller gule rejsevejledninger. Hvis et land er rød eller orange tre dage før afrejse, aflyser vi rejsen automatisk, og refunderer hele det indbetalte beløb indenfor 14 dage.

Hvad hvis rejsevejledningen ændrer sig mens jeg er afsted?
Hvis rejsevejledningen ændrer sig til rød mens du er afsted, sørger vi for at alle bliver evakueret på vores regning. Derudover refunderer vi også de ubenyttede feriedage. Ændres rejsevejledningen til orange, stopper vi med at sende nye gæster til rejsemålet, men vi evakuerer kun, hvis der er risiko for at vi ikke kan hjemrejse med det planlagte fly.

Forholdsregler i lufthavnen
I danske lufthavne skal man holde afstand og bære mundbind fra man ankommer til terminalen til man sidder i flyvemaskinen. Godkendte mundbind kan købes i lufthavnene.

Forholdsregler under flyrejsen
Ved ombordstigning, under selve flyvningen og når man forlader flyvemaskinen igen, skal man ligeledes bære mundbind. Ombordstigning sker hos de fleste flyselskaber i små grupper, så man undgår at komme i kontakt med de andre passagerer. Nogle flyselskaber tillader at man må tage mundbindet af, når man sidder på sin plads, andre gør ikke.

Forholdsregler på rejsemålet
På transferbussen mellem lufthavnen og retrætestedet, er der krav om at man skal sidde på samme plads under hele turen. Ved indstigning fylder vi bussen op bagfra, og ved udstigning, er det gæsterne på de forreste pladser, der stiger ud først. Afhængig af de lokale myndigheder, kan der desuden være krav om mundbind. I så fald sørger vi for at der er gratis mundbind til alle.

Under opholdet vil der være lokale afstandskrav, der skal overholdes. På ankomstdagen udleveres yogaudstyr til hele ugen, som hver enkelt gæst selv opbevarer på værelset, for at undgå at udstyret bliver delt. Vi sørger for at alt udstyr disinficeres mellem holdene.

Ifbm. fællesspisning henstiller vi til, at man sætter sig på samme plads hver aften.

Generelt om information fra danske myndigheder
Vi anbefaler at du selv holder dig orienteret og opdateret om dit rejsemål. Det kan du gøre via Udenrigsministeriet, Sundhedsstyrelsen og WHO.

Hvad hvis der sker noget på min rejse?
Vi har som udbyder af en pakkerejse både omsorgs- og informationspligt. Det betyder i praksis, at vi er ansvarlige for at gennemføre rejsen i den aftalte kvalitet, og i det omfang at dette ikke er muligt - f.eks. på grund af Coronavirus og deraf følgende krav fra lokale myndigheder - ansvarlige for at holde vores gæster informerede og desuden assistere vores gæster i forhold til at arrangere hjemtransport etc.

Bliver rejsen afbrudt af os, for eksempel på grund af nye sygdomsudbrud, har den rejsende krav på at få kompensation for de ubenyttede feriedage.

Hvad hvis jeg kommer i ufrivillig karantæne på rejsemålet?
Myndighederne i Grækenland og Cypern har meddelt, at de tilbyder gratis karantænefacilitet på 4- eller 5-stjernet hotel uden beregning, hvis man skulle blive smittet under sin ferie i et af de to lande. Vi anbefaler desuden, at man tegner en rejseforsikring, der dækker de ødelagte feriedage, samt sygdom og hjemtransport.

Hvem er ansvarlig for mine ekstra udgifter?
Ved force majeure er Tid til ro stadig ansvarlig for flyforsinkelser på udrejsen, og andre afvigelser der væsentligt forringer pakkerejsens værdi, og vi er forpligtet til at kompensere i sådanne situationer i form af forholdsvis nedslag i rejsens pris. Men ved force majeure er vi ikke ansvarlige for de dine meromkostninger, f.eks. ekstra udgifter til parkering. Det samme gælder i tilfælde af Coronavirus og karantæne m.v.

Status
Opdateret 18/08/20 08.34

Spørgsmål og svar vedr. aflyste rejser

Hvad skal jeg gøre, hvis min rejse er blevet aflyst?

Hvis din rejse er blevet aflyst, er det eneste du skal gøre her og nu, at undlade at køre i lufthavnen.

I forhold til ombooking er dine rettigheder følgende:

  • Du har ret til at få alle dine penge tilbage
  • Du har ret til en gebyrfri ombooking til en hvilken som helst anden rejse
  • Du har ret til at vente med at beslutte dig til senere, der er ingen forældelse
  • For alle vores gæster, der ønsker at ombooke til en anden rejse, tilbyder vi desuden følgende:
    • Fuld refusion af prisforskellen, hvis den nye rejse er billigere
    • Fuld kompensation for prisforskellen, hvis den nye rejse er dyrere og du har valgt samme rejseprogram, værelsestype og rejselængde
    • Fuld kompensation for dit dokumenterede tab på ikke-refunderbare udgifter til forudbetalt p-afgift, togbillet eller hotelovernatning (Op til kr. 400,- pr. person)
    • Hvis du allerede nu ved hvilken anden rejse, du gerne vil ombooke til, kan du blot returnere den mail, som vi har sendt til dig, og oplyse os den ønskede dato og rejsemål, så sørger vi for at bekræfte ændringen indenfor 96 timer.

Hvis du ønsker refusion, kan du læse om refusionsmulighederne under afsnittet 'Refusion - Hvad er mine rettigheder?'

Information vedr. afrejse i perioden 14. marts 2020 - 13. april 2020

Alle sager er nu færdigbehandlet og godkendt uden forbehold, og alle udbetalinger er afsluttet.

Information vedr. afrejse i perioden 14. april 2020 - 31. maj 2020

Alle sager er nu færdigbehandlet og godkendt uden forbehold, og alle udbetalinger er afsluttet.

Information vedr. afrejse i perioden 1. juni 2020 - 27. juni 2020

Alle sager er nu færdigbehandlet og godkendt uden forbehold, og alle udbetalinger er afsluttet.

Hvordan er jeg stillet, hvis Tid til ro går konkurs?

Når du køber en pakkerejse, vil hele dit indbetalte beløb altid være dækket af Rejsegarantifonden i tilfælde af Tid til ro's konkurs. Dette gælder uanset hvor meget du har betalt, hvordan du har betalt og hvornår du har betalt.

Det er således ikke noget krav, at du har betalt med kreditkort, da alle typer indbetalinger er dækket også gavekort, så længe de er indløst.

Gavekort der ikke er indløst er ikke dækket.

Vores registrering i Rejsegarantifonden er 2869.

⚖︎

Refusion - Hvad er mine rettigheder

Rejsekunder er berettiget til i medfør af lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer § 15, stk. 2, at afbestille rejser uanset rejsedestination. Afbestillingsretten gælder, uanset om rejsen måtte anses for at være nødvendig (rød) eller ikke nødvendig (orange) at foretage for rejsekunden.

Afbestillingsretten indebærer, at rejsearrangøren i medfør af lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer § 15, stk. 3, uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter den rejsendes afbestilling af pakkerejsen, skal tilbagebetale kontant samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen.

Situationen er imidlertid den, at vi som følge af manglende afklaring på, hvordan regeringen vil hjælpe rejsebranchen, har besluttet os for at følge Pakkerejseankenævnets appel til rejsebureauerne om at afvente en afklaring:

'Selv om rejsekunderne ifølge loven har krav på kontant tilbagebetaling af samtlige betalte beløb i henhold til aftalen, vil vi for at imødegå, at der indgives et stort antal sager vedrørende denne problemstilling til Pakkerejse-Ankenævnet, appellere til at begge parter – rejsekunder og rejsearrangører – afventer en afklaring på den generelle situation på området.'

Pakkerejseankenævnet er godkendt af Forbrugerrådet og af rejsebranchen.

Kilde: Pakkerejseankenævnet