Coronavirus - hvordan er jeg stillet?

Status lige nu - rejser: Alle rejser fra den 1. april 2021 og frem gennemføres som planlagt.

Status lige nu - refusioner: Alle refusioner sker kontant og indenfor fristen på 14 dage.

Download vores tjekliste og 10 gode råd
Vi har lavet en lille e-bog med nyttige links, en tjekliste og 10 gode coronaråd, som kan spare dig for masser af penge og ærgrelser ved aflysninger.

Du kan downloade e-bogen gratis her!

Skal jeg have vaccine?
Nej. Ingen lande kræver vaccine og vi har ingen forventninger om, at det bliver et krav indenfor EU, da det i så fald vil være et brud på EU-forfatningen. Kommissionen har også allerede udstedt en resolution, som henstiller til at medlemsstaterne sikrer at ingen diskrimineres, hvis de undlader at blive vaccineret.

Udenfor EU kan det dog ikke udelukkes, at nogle lande måske på et eller andet tidspunkt kommer til at kræve vaccine, men det er ikke noget der er på tale lige pt. 

I forhold til flyselskaberne, så er der ingen af vores flyselskaber der kræver vaccine, og flyselskabernes organisation IATA har meldt klart ud, at det ikke er deres strategi at gå den vej.

Skal jeg have et coronapas?
Nej. Vi forventer ikke at der kommer krav om obligatorisk coronapas. Vi forventer til gengæld at der nogle steder kan komme krav om at man enten skal have en negativ Covid-19 test eller et gyldigt coronapas. Altså at coronapasset bliver valgfrit, og at dem der ikke ønsker at lade sig vaccinere, i stedet kan rejse på en negativ Covid-19 test.

Der arbejdes på forskellige standarder indenfor elektroniske coronapas, der både kan gemme resultater fra den rejsendes Covid-19 tests, antistoftests og evt. vaccine. Men det er endnu ikke besluttet hvilken standard der skal bruges.

I starten vil det sandsynligvis være muligt at lave passet på en hjemmeside og printe det selv. Senere kan det være, at vi skal vænne os til at rejse med et coronapas, lige som vi gør det med et almindeligt rejsepas, med mindre altså, at vi er klar til at lade os teste ved indrejse til et nyt land samt evt. ved hjemkomst.

Det er også muligt at nogle lande vil kræve at man medbringer coronapas eller negativ test, hvis man skal deltage i en større begivenhed, f.eks. en festival eller en fodboldkamp.

Men vi forventer i udgangspunktet ikke at vores rejser vil blive omfattet af et sådan krav.

 

 

Gebyrfri ombooking, hvis du bliver ramt af nye krav, som ikke kan opfyldes
Hvis de danske myndigheder eller en udenlandsk myndighed kommer med et nyt obligatorisk krav, som du ikke kan opfylde i praksis, tilbyder Tid til ro gratis afhjælpning via en privat aktør.

Hvis afhjælpning ikke kan ske via privat aktør, tilbyder vi i stedet en gebyrfri ombooking pr. kulance til en hvilken som helst anden rejse.

Eksempler på nye krav kunne f.eks. være krav om vaccine på et tidspunkt, hvor det ikke er blevet din tur og hvor vaccinen derfor ikke er tilgængelig, eller et krav om coronapas på et tidspunkt, hvor teknologien ikke er tilgængelig.

Hvilke rejser gennemføres?
Vi gennemfører alle rejser til lande med grønne eller gule rejsevejledninger. Hvis et EU-land er rød eller orange tre dage før afrejse eller et non-EU land er rød eller orange 7 dage før, aflyser vi rejsen automatisk, og refunderer hele det indbetalte beløb indenfor 14 dage.

Vi bestræber os dog på at aflyse, så tidligt som muligt og forbeholder os ret til at aflyse så tidligt som op til 40 dage før afrejse, hvis vi vurderer at det er overvejende sandsynligt, at rejsen ikke vil kunne gennemføres.

Se ledige rejser og ophold, der kan rejses til lige nu - klik her!

Hvad hvis rejsevejledningen ændrer sig mens jeg er afsted?
Hvis rejsevejledningen ændrer sig til rød mens du er afsted, sørger vi for at alle bliver evakueret på vores regning. Derudover refunderer vi også de ubenyttede feriedage. Ændres rejsevejledningen til orange, stopper vi med at sende nye gæster til rejsemålet, men vi evakuerer kun, hvis der er risiko for at vi ikke kan hjemrejse med det planlagte fly.

Forholdsregler i lufthavnen
I danske lufthavne skal man holde afstand og bære mundbind fra man ankommer til terminalen til man sidder i flyvemaskinen. Godkendte mundbind kan købes i lufthavnene.

Download vores 10 gode rejseråd under coronaen, så du har styr på alle formelle krav til rejsen - klik her!

Forholdsregler under flyrejsen
Ved ombordstigning, under selve flyvningen og når man forlader flyvemaskinen igen, skal man ligeledes bære mundbind. Ombordstigning sker hos de fleste flyselskaber i små grupper, så man undgår at komme i kontakt med de andre passagerer. Nogle flyselskaber tillader at man må tage mundbindet af, når man sidder på sin plads, andre gør ikke.

Forholdsregler på rejsemålet
På transferbussen mellem lufthavnen og retrætestedet, er der krav om at man skal sidde på samme plads under hele turen. Ved indstigning fylder vi bussen op bagfra, og ved udstigning, er det gæsterne på de forreste pladser, der stiger ud først. Afhængig af de lokale myndigheder, kan der desuden være krav om mundbind. I så fald sørger vi for at der er gratis mundbind til alle.

Under opholdet vil der være lokale afstandskrav, der skal overholdes. På ankomstdagen udleveres yogaudstyr til hele ugen, som hver enkelt gæst selv opbevarer på værelset, for at undgå at udstyret bliver delt. Vi sørger for at alt udstyr disinficeres mellem holdene.

Ifbm. fællesspisning henstiller vi til, at man sætter sig på samme plads hver aften.

Generelt om information fra danske myndigheder
Vi anbefaler at du selv holder dig orienteret og opdateret om dit rejsemål. Det kan du gøre via Udenrigsministeriet, Sundhedsstyrelsen og WHO.

Artiklen fortsætter nedenfor...

 

 

Hvad hvis jeg får corona på rejsen
Smittetrykket i Grækenland er væsentlig lavere, end i Danmark. Men skulle uheldet være ude, og du får konstateret Covid-19 under opholdet, skal du i selvisolation på dit værelse, men ellers gælder præcis samme vilkår som ved en hvilken som helst anden sygdom. 

Indenfor EU er lægehjælp og hospitalsophold dækket af det blå EU-sundhedskort. Hjemtransport og ekstra udgifter på rejsemålet skal dækkes af din rejseforsikring, så det er en god idé at tjekke hjemmefra om forsikringen dækker Covid-19. Alternativt kan du købe en forsikring gennem gouda.dk, de dækker Covid-19 som var det en hvilken som helst anden sygdom.

 

 

Hvad hvis myndighederne ændrer reglerne mens jeg er afsted?
Vi har som udbyder af en pakkerejse både omsorgs- og informationspligt. Det betyder i praksis, at vi er ansvarlige for at gennemføre rejsen i den aftalte kvalitet, og i det omfang at dette ikke er muligt - f.eks. på grund af ændrede krav fra lokale myndigheder - ansvarlige for at holde vores gæster informerede og desuden ansvarlige for at vores gæster kommer godt og sikkert hjem til Danmark. Vi skal så at sige både sørge og betale for nye flybilletter, samt transport til lufthavnen etc.

Bliver rejsen afbrudt af os, for eksempel på grund af nye regler eller sygdomsudbrud, har den rejsende krav på at få kompensation for de ubenyttede feriedage.

Hvad hvis jeg kommer i ufrivillig karantæne på rejsemålet?
Myndighederne i Grækenland og Cypern har meddelt, at de tilbyder gratis karantænefacilitet på 4- eller 5-stjernet hotel uden beregning, hvis man skulle blive smittet under sin ferie i et af de to lande. Såfremt dette alligevel ikke skulle være tilfældet, er det den rejsendes egen forsikring, der skal dække. Har den rejsende ingen forsikring, der dækker, kan Tid til ro gå ind og afholde omkostningerne pr. kulance.

Vi anbefaler i øvrigt, at man tegner en rejseforsikring, der dækker de ødelagte feriedage, samt sygdom og hjemtransport.

Hvem er ansvarlig for mine ekstra udgifter?
Ved force majeure er Tid til ro stadig ansvarlig for flyforsinkelser på udrejsen, og andre afvigelser der væsentligt forringer pakkerejsens værdi, og vi er forpligtet til at kompensere i sådanne situationer i form af forholdsvis nedslag i rejsens pris. Men ved force majeure er vi ikke ansvarlige for de dine meromkostninger, f.eks. ekstra udgifter til parkering. Det samme gælder i tilfælde af sygdom og karantæne m.v.

Corona på Kreta - Hvad er situationen lige nu?
Både smitteniveauet og smittetrykket i Grækenland har under hele pandemien ligget under smitteniveauet i Danmark.

Dertil kommer at der er store regionale forskelle og at Kreta generelt set ikke har haft mange lokale tilfælde. Mange af de store superspredere i Grækenland, der har været med til at trække den forkerte vej i statistikken, har været tilfælde fra flygtningelejrene på fastlandet, samt på Lesbos og Zakynthos.

Situationen lige nu er, at der er meget få tilfælde på Kreta. De få tilfælde der er, er primært koncentreret omkring de store byer Heraklion, Rethymno og Chania, som vi ikke kommer i nærheden af på vores rejser.

De incidenstal for Kreta ligger på ca. 7 mens det tilsvarende tal for Danmark ligger på 300 (Uge 53 2020).

Læs mere om vores rejser til Kreta - klik her!

Læs mere om vores rejser til Cypern - klik her!

Status
Opdateret 19/02/21 08.30


 

Spørgsmål og svar om corona og rejser
 

✔︎

Hvad gør jeg, hvis jeg fortryder min tilmelding?

Hvis du har fortrudt din tilmelding og der er mere end 30 dage til afrejse, kan du foretage en gebyrfri ombooking til en hvilken som helst anden rejse eller Danmarksophold.

Du kan lave alle de gebyrfri ombookinger, som du ønsker. Eneste betingelse er at der er mere end 30 dage til afrejse i hvert enkelt tilfælde, og at den nye dato ligger før 31. december 2023.

Hvis der er mindre end 30 dage til afrejse, mister du hele rejsens pris. Vi anbefaler derfor at du går til dit forsikringsselskab.

✔︎

Hvad skal jeg gøre, hvis min rejse er blevet aflyst?

Hvis din rejse er blevet aflyst, er det eneste du skal gøre her og nu, at undlade at køre i lufthavnen.

I forhold til ombooking er dine rettigheder følgende:

  • Du har ret til at få alle dine penge tilbage
  • Du har ret til en gebyrfri ombooking til en hvilken som helst anden rejse
  • Du har ret til at vente med at beslutte dig til senere, der er ingen forældelse
  • For alle vores gæster, der ønsker at ombooke til en anden rejse, tilbyder vi desuden følgende:
    • Fuld refusion af prisforskellen, hvis den nye rejse er billigere
    • Fuld kompensation for prisforskellen, hvis den nye rejse er dyrere og du har valgt samme rejseprogram, værelsestype og rejselængde
    • Fuld kompensation for dit dokumenterede tab på ikke-refunderbare udgifter til forudbetalt p-afgift, togbillet eller hotelovernatning (Op til kr. 400,- pr. person)
    • Hvis du allerede nu ved hvilken anden rejse, du gerne vil ombooke til, kan du blot returnere den mail, som vi har sendt til dig, og oplyse os den ønskede dato og rejsemål, så sørger vi for at bekræfte ændringen indenfor 96 timer.

Hvis du ønsker refusion, kan du læse om refusionsmulighederne under afsnittet 'Refusion - Hvad er mine rettigheder?'

✔︎

Information vedr. afrejse i perioden 14. marts 2020 - 13. april 2020

Alle sager er nu færdigbehandlet og godkendt uden forbehold, og alle udbetalinger er afsluttet.

✔︎

Information vedr. afrejse i perioden 14. april 2020 - 31. maj 2020

Alle sager er nu færdigbehandlet og godkendt uden forbehold, og alle udbetalinger er afsluttet.

✔︎

Information vedr. afrejse i perioden 1. juni 2020 - 27. juni 2020

Alle sager er nu færdigbehandlet og godkendt uden forbehold, og alle udbetalinger er afsluttet.

✔︎

Hvordan er jeg stillet, hvis Tid til ro går konkurs?

Når du køber en pakkerejse, vil hele dit indbetalte beløb altid være dækket af Rejsegarantifonden i tilfælde af Tid til ro's konkurs. Dette gælder uanset hvor meget du har betalt, hvordan du har betalt og hvornår du har betalt.

Det er således ikke noget krav, at du har betalt med kreditkort, da alle typer indbetalinger er dækket også gavekort, så længe de er indløst.

Gavekort der ikke er indløst er ikke dækket.

Vores registrering i Rejsegarantifonden er 2869.

✔︎

Refusion - Hvad er mine rettigheder

Rejsekunder er berettiget til i medfør af lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer § 15, stk. 2, at afbestille rejser uanset rejsedestination. Afbestillingsretten gælder, uanset om rejsen måtte anses for at være nødvendig (rød) eller ikke nødvendig (orange) at foretage for rejsekunden.

Afbestillingsretten indebærer, at rejsearrangøren i medfør af lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer § 15, stk. 3, uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter den rejsendes afbestilling af pakkerejsen, skal tilbagebetale kontant samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen.

Situationen er imidlertid den, at vi som følge af manglende afklaring på, hvordan regeringen vil hjælpe rejsebranchen, har besluttet os for at følge Pakkerejseankenævnets appel til rejsebureauerne om at afvente en afklaring:

'Selv om rejsekunderne ifølge loven har krav på kontant tilbagebetaling af samtlige betalte beløb i henhold til aftalen, vil vi for at imødegå, at der indgives et stort antal sager vedrørende denne problemstilling til Pakkerejse-Ankenævnet, appellere til at begge parter – rejsekunder og rejsearrangører – afventer en afklaring på den generelle situation på området.'

Pakkerejseankenævnet er godkendt af Forbrugerrådet og af rejsebranchen.

Kilde: Pakkerejseankenævnet