Coronavirus og rejser

Coronavirus - opdatering

Status lige nu - rejser: Alle rejser til og med 27. juni 2020 er aflyst. Alle berørte gæster er blevet tilbudt fuld refusion.

Status lige nu - refusioner: Rejsegarantifonden har meddelt at udbetaling af refusioner sker løbende - se hele meddelelsen på fondens hjemmeside.

Hvad betyder udbruddet af Coronavirus for min rejse med Tid til ro?
Udenrigsministeriet har lempet rejsevejledningen til en række lande, heriblandt Norge, Spanien, Cypern og Grækenland. Det betyder at vi nu forventer, at kunne gennemføre alle rejser til disse lande fra den 27. juni.

For yderligere information henviser vi til Udenrigsministeriet, Sundhedsstyrelsen og WHO. Husk at uanset Udenrigsministeriets vejledninger, så er du selv ansvarlig for at holde dig orienteret og opdateret om dit rejsemål. Det kan du gøre via Udenrigsministeriet, Sundhedsstyrelsen og WHO.

Hvad hvis der sker noget på min rejse?
Vi har som udbyder af en pakkerejse både omsorgs- og informationspligt. Det betyder i praksis, at vi er ansvarlige for at gennemføre rejsen i den aftalte kvalitet, og i det omfang at dette ikke er muligt - f.eks. på grund af Coronavirus og deraf følgende krav fra lokale myndigheder - ansvarlige for at holde vores gæster informerede og desuden assistere vores gæster i forhold til at arrangere hjemtransport etc.

Vi har pt. ingen gæster ude at rejse.

Bliver rejsen afbrudt af os, for eksempel på grund af nye sygdomsudbrud, har den rejsende krav på at få kompensation for de ubenyttede feriedage.

Hvad hvis jeg kommer i ufrivillig karantæne på rejsemålet?
Hvis rejsende af de lokale sundhedsmyndigheder bliver beordret til at forblive på hotellet; dvs. i karantæne som varer udover den planlagte ferieperiode, og den rejsende således mister sin hjemflyvning, vil situationen blive betragtet som force majeure og som værende den rejsendes eget forhold.

Dette indebærer, at den rejsende selv må afholde merudgifterne til hotel og hjemtransport. Tid til ro er dog forpligtet til at assistere, men kan ikke påtage sig at afholde udgifter eller lave udlæg.

Myndighederne i Grækenland og Cypern har dog allerede nu meddelt, at de tilbyder gratis karantænefacilitet på 4- eller 5-stjernet hotel uden beregning, hvis man skulle blive smittet under sin ferie i et af de to lande.

Vi anbefaler desuden, at man tegner en rejseforsikring, der dækker de ødelagte feriedage, samt sygdom og hjemtransport.

Hvem er ansvarlig for mine ekstra udgifter?
Hvis du på grund af karantæne, arbejdsgiverkrav eller andre ændringer af rejsen lider et tab, f. eks. tabt arbejdsfortjeneste, hundepension m.v., er Tid til ro ikke ansvarlig. Det skyldes, at der er tale om en force majeure situation og ikke en fejl begået af os.

Men når rejsevejledningen igen er gul, vil krav om karantæne enten bortfalde, eller blive betragtet som et urimeligt aftalevilkår, som dermed er omstødeligt.

Vi tilbyder desuden at yde kulancemæssig kompensation for nogle af udgifterne, hvis du vælger at ombooke til en anden rejse. Se ovenfor.

Ved force majeure er vi dog stadig ansvarlig for flyforsinkelser på udrejsen og andre afvigelser, der væsentligt forringer pakkerejsens værdi, og forpligtet til at kompensere i sådanne situationer i form af forholdsvis nedslag i rejsens pris. Men ved force majeure er vi ikke ansvarlige for de dine meromkostninger. Det samme gælder i tilfælde af Coronavirus og karantæne m.v.

Status
Opdateret 09/07/20 17.08

Ombookingstilbud til Enagron

Som tiden er lige nu, er det alt for usikkert for mange af vores gæster, ikke at vide om man kan komme afsted som planlagt, eller for den sags skyld få at vide om man er forsikret eller beskyttet, hvis verden ikke åbner igen som planlagt.

Derfor tilbyder vi nu alle vores gæster muligheden for at ombooke uden gebyr og uden grund lige så mange gange man vil helt frem til og med den 31.12.2021 (!).

Betingelserne er følgende:

  • Ombookingerne skal ske inden 1. juli 2020 eller senest 30 dage før afrejse
  • Vi betaler hele prisforskellen på den første ombooking (så længe der er tale om samme rejseprogram og værelsestype)
  • Alle ombookinger er gebyrfrie, dette gælder uanset hvor mange gange der ombookes
  • Man skal ikke have en grund eller en forklaring, man ringer bare ind
  • Rejsen er konkursbeskyttet gennem Rejsegarantifonden

Hvad sker der hvis jeg ikke ombooker?
Hvis du ikke ombooker, beholder du rejsen som planlagt. Alle rejser gennemføres i det omfang Udenrigsministeriets rejsevejledning er grøn eller gul på afrejsetidspunktet. Du skal dog være opmærksom på, at der kan være forsikringsmæssige udfordringer, hvis du ønsker at fastholde din rejse, idet mange rejseforsikringer ikke dækker eksempelvis evakuering ved pandemier. Gouda Rejseforsikring dækker dog sygdom og hjemtransport som normalt, også selv om der er tale om Covid-19.

Tag en snak med dit rejseforsikringsselskab inden afrejse, eller ring direkte til Gouda på 88 88 81 40.

Kan jeg vente med at betale mit restbeløb?
Hvis du endnu ikke har betalt restbeløb, kan du ombooke til en ny dato og vente med at betale restbeløbet til 30 dage før den nye dato. Hvis du fastholder din rejsedato, skal du betale som hidtil.

Hvad med de penge jeg allerede har betalt?
Hvis du allerede har indbetalt restbeløbet, vil hele dit indbetalte beløb blive flyttet til den nye dato.

Hvordan ombooker jeg?
Du kan ringe til os på 76125251, så laver vi ombookingen for dig.

Se listen over alle vores rejser til Enagron her:

Enagron - Mindfulness - Klik her!

Enagron - Yoga - Klik her!

Enagron - Vandrerejser - klik her!

Har du spørgsmål?
Så skriv til os eller ring på 76125251.

Spørgsmål og svar vedr. aflyste rejser

Hvad skal jeg gøre, hvis min rejse er blevet aflyst?

Hvis din rejse er blevet aflyst, er det eneste du skal gøre her og nu, at undlade at køre i lufthavnen.

I forhold til ombooking er dine rettigheder følgende:

  • Du har ret til at få alle dine penge tilbage
  • Du har ret til en gebyrfri ombooking til en hvilken som helst anden rejse
  • Du har ret til at vente med at beslutte dig til senere, der er ingen forældelse
  • For alle vores gæster, der ønsker at ombooke til en anden rejse, tilbyder vi desuden følgende:
    • Fuld refusion af prisforskellen, hvis den nye rejse er billigere
    • Fuld kompensation for prisforskellen, hvis den nye rejse er dyrere og du har valgt samme rejseprogram, værelsestype og rejselængde
    • Fuld kompensation for dit dokumenterede tab på ikke-refunderbare udgifter til forudbetalt p-afgift, togbillet eller hotelovernatning (Op til kr. 400,- pr. person)
    • Hvis du allerede nu ved hvilken anden rejse, du gerne vil ombooke til, kan du blot returnere den mail, som vi har sendt til dig, og oplyse os den ønskede dato og rejsemål, så sørger vi for at bekræfte ændringen indenfor 96 timer.

Hvis du ønsker refusion, kan du læse om refusionsmulighederne under afsnittet 'Refusion - Hvad er mine rettigheder?'

Information vedr. afrejse i perioden 14. marts 2020 - 13. april 2020

Alle sager er nu færdigbehandlet og godkendt uden forbehold, og alle udbetalinger vil ske senest den 25. juni 2020.

Information vedr. afrejse i perioden 14. april 2020 - 31. maj 2020

Hvis du har købt en rejse med afrejse i perioden 14. april 2020-31. maj 2020, har du modtaget en e-mail med link til refusionsformular, som skal udfyldes.

Refusionen kommer til at ske gennem Rejsegarantifonden, og vi forventer tidligst, at udbetalingen kan ske medio juli, formentlig først i starten af august.

Information vedr. afrejse i perioden 1. juni 2020 - 27. juni 2020

Hvis du har købt en rejse med afrejse i perioden 1. juni 2020-27. juni 2020, er din rejse aflyst og du vil få fuld refusion.

Vi afventer pt. instruktion fra Rejsegarantifonden, og informerer alle berørte gæster via email, straks vi modtager ny information og senest den 30. juni 2020.

Hvordan er jeg stillet, hvis Tid til ro går konkurs?

Når du køber en pakkerejse, vil hele dit indbetalte beløb altid være dækket af Rejsegarantifonden i tilfælde af Tid til ro's konkurs. Dette gælder uanset hvor meget du har betalt, hvordan du har betalt og hvornår du har betalt.

Det er således ikke noget krav, at du har betalt med kreditkort, da alle typer indbetalinger er dækket også gavekort, så længe de er indløst.

Gavekort der ikke er indløst er ikke dækket.

Vores registrering i Rejsegarantifonden er 2869.

⚖︎

Refusion - Hvad er mine rettigheder

Rejsekunder er berettiget til i medfør af lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer § 15, stk. 2, at afbestille rejser uanset rejsedestination. Afbestillingsretten gælder, uanset om rejsen måtte anses for at være nødvendig (rød) eller ikke nødvendig (orange) at foretage for rejsekunden, indtil videre for afrejser frem til og med mandag den 26. juni 2020.

Afbestillingsretten indebærer, at rejsearrangøren i medfør af lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer § 15, stk. 3, uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter den rejsendes afbestilling af pakkerejsen, skal tilbagebetale kontant samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen.

Situationen er imidlertid den, at vi som følge af manglende afklaring på, hvordan regeringen vil hjælpe rejsebranchen, har besluttet os for at følge Pakkerejseankenævnets appel til rejsebureauerne om at afvente en afklaring:

'Selv om rejsekunderne ifølge loven har krav på kontant tilbagebetaling af samtlige betalte beløb i henhold til aftalen, vil vi for at imødegå, at der indgives et stort antal sager vedrørende denne problemstilling til Pakkerejse-Ankenævnet, appellere til at begge parter – rejsekunder og rejsearrangører – afventer en afklaring på den generelle situation på området.'

Pakkerejseankenævnet er godkendt af Forbrugerrådet og af rejsebranchen.

Kilde: Pakkerejseankenævnet