Konflikt, strejke eller lockout?

Sådan bør du forholde dig som flypassager under en evt. konflikt

Flyrejser - Hvad gør jeg ved konflikt, strejke eller lockout?

Hver dag rejser ca. 45.000 passagerer ud af en dansk lufthavn. Mange af vores gæster har spurgt, hvordan vi forventer at en strejke eller lockout vil påvirke vores rejser og flytrafikken generelt. Det korte svar er, at det er der ingen der ved, før vi står i situationen, men vi kan fortælle lidt om, hvad vi forventer der kommer til at ske.

Kan jeg få mine penge tilbage, hvis rejsen aflyses?

Ja! Hvis du har købt en pakkerejse hos Tid til ro eller en anden dansk udbyder, og pakkerejsen aflyses, som følge af at arrangøren ikke mener, at han er i stand til at levere rejsen i den aftalte kvalitet som følge af konflikten, så har du krav på at få alle dine penge igen, uden fradrag eller gebyrer. Afbestillingsforsikringen refunderes dog ikke.

Hvad sker der hvis mit fly ikke må lette?

Vi har talt med vores flyselskab Primera Air og stillet dem spørgsmålet. Med det som vi ved nu er der intet der tyder på, at vi ikke vil kunne lette fra Billund og Kastrup i tilfælde af konflikt. Vi kan få catering og brændstof udenfor Danmark - og vi kan bruge svenske, tyske og norske vejrtjenester i tilfælde af at DMI bliver omfattet af konflikten. I yderste konsekvens vil flyvemaskinerne blive parkeret i Malmø og Hamborg/Lübeck - og passagererne blive kørt dertil i busser.

Kan jeg ændre min rejse eller fortryde mit køb?

Hvis du ønsker at ændre din rejse gælder de almindelige regler. Også selvom der er udsigt til konflikt. Rejser du på en fleksibel billet gælder mindre restriktive regler, end hvis du rejser på en almindelig pakkerejse eller på en billet med restriktioner. Tjek rejsebureauets/flyselskabets betingelser og vær opmærksom på at der kan være forskellige vilkår alt efter billettype. I de fleste tilfælde vil du miste en stor del af rejsens pris eller hele rejsens pris.

Hvad er mine pligter som flypassager?

Grundreglen er at dine pligter er de samme, som hvis der ikke er konflikt. Det aller vigtigste er at du som passager møder op i lufthavnen til tiden, at du er i helbredsmæssig stand til at flyve, og at du medbringer de fornødne dokumenter. Dvs. gyldigt pas, samt flybilletter og evt. visum. Går rejsen til et land med vaccinationskrav, skal du også medbringe dokumentation for dine vaccinationer. Bemærk: Hvis du rejser med børn eller unge under 18 år, gælder der skærpede regler for indrejse til nogle lande. Dette gælder eksempelvis for rejser til Sydafrika.

Derudover anbefaler vi, at man holder sig orienteret via medierne og lufthavnens hjemmeside, samt at man gør sig kontaktbar for flyselskabet/rejsebureauet via e-mail og mobiltelefon. I Tid til ro informerer vi løbende via e-mail og SMS. Det er deltageren øverst på billet-rejsebeviset, som vi kommunikerer med. Hvis det er dig, skal vi bede dig om at sikre, at de oplsyninger som du har givet os (e-mail og mobilnummer) stadig er gældende.

Link til Kastrup Lufthavn - www.cph.dk

Link til Billund Lufthavn - www.bll.dk

Hvad er mine rettigheder som flypassager?

Rejser du på en pakkerejse, har rejsearrangøren altid omsorgspligt. Det betyder at du har ret til forplejning, hotel og hjemrejse for arrangørens regning. Hvis du har købt en flybillet og ikke rejser på en pakkerejse, gælder de almindelige passagerrettigheder. I den forbindelse skal du være opmærksom på at erstatningsspørgsmålet er uklart og afhænger af om Trafikstyrelsen vurderer at der er tale om force majeure, eller en force majerurelignende situation, eller ej. Dette vurderes fra sag til sag. Du vil dog altid som minimum kunne kræve at få pengene for flybilletten refunderet, hvis dit fly bliver aflyst.

NB: Hele erstatningsspørgsmålet er komplekst og afhænger meget af den konkrete situation. Vi henviser derfor til Pakkerejseankenævnet eller Trafikstyrelsen, som man kan kontakte når man står med en konkrete hændelse.

Link til Pakkerejseankenævnet - www.pakkerejseankenaevnet.dk

Link til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen - www.trafikstyrelsen.dk

Hvad hvis jeg selv bliver taget ud til strejke eller lockout?

Hvis en deltager på en pakkerejse eller en flypassager må ændre eller aflyse sin planlagte rejse som følge af, at de er blevet taget ud til strejke eller lockout, gælder de almindelige regler for ændring og afbestilling. Det betyder i praksis at man oftest vil miste en stor del eller hele det indbetalte beløb. Afbestillingsforsikringerne dækker i udgangspunktet ikke, men dækningerne er meget forskellige fra forsikringsselskab til forsikringsselskab, så det er altid en god idé at spørge sit forsikringsselskab en ekstra gang.

Nogle forsikringsselskaber har valgt at lempe på reglerne midlertidigt i forbindelse med den nuværende optrapning til konflikt.

Særligt for afbestillingsforsikringer købt gennem Tid til ro
Vores afbestillingsforsikring dækker som standard i tilfælde af lockout, men vi har også ekstraordinært besluttet at dække din rejse, hvis en strejke bliver en realitet i forbindelse med overenskomstforhandlingerne 2018. Det betyder helt konkret, at hvis du ikke kan rejse som følge af strejke eller lockout, så dækker din afbestillingsforsikring det beløb, du måtte miste i forbindelse med annullering af rejsen - dog kun op til den maksimale dækningssum på afbestillingsforsikringen. 

Følgende betingelser skal være opfyldt, før vi kan dække rejsen:

  • Du skal være direkte berørt af strejke eller lockout, dvs. du skal være offentligt ansat og berørt af strejke eller lockout i forbindelse med overenskomstforhandlingerne 2018
  • Din rejse skal være bestilt og betalt senest 28. februar 2018
  • At du har en gyldig afbestillingsforsikring og at denne var gyldig senest 28. februar 2018. Den skal ligeledes være gyldig på skadestidspunktet. 
  • Din rejse skal være en ferierejse. Ikke uddannelse, kursus eller forretningsrejse.

Hvad hvis man strander i udlandet?

Rejser du på en pakkerejse med Tid til ro, så er vi ansvarlige for at der bliver taget hånd om dig. I praksis vil det betyde, at vi sørger for mad og drikke, ekstra hotelovernatninger og et nyt fly hjem. Vi afholder alle udgifter i henhold til Pakkerejseloven og sørger for at booke og betale, så du hverken skal stå med udlæg eller besvær. Vores personale bliver hos gæsterne og sørger for ekstra mindfulness- og yogaaktiviteter, hvis tiden tillader det.

Hvad kan man ellers forvente?

I forbindelse med en konflikt, vil man afhængig af omfanget og konfliktens længde kunne forvente at visse funktioner enten lukkes helt ned eller køres i begrænset omfang. Det kan eksempelvis være togtrafikken, bustrafikken og flytrafikken. Man bør nok også indstille sig på, at lufthavnene kan være beskidte på grund af begrænset rengøring, og at udvalget i butikkerne kan være begrænset på grund af manglende forsyninger.

Det er heller ikke urealistisk at trafikken afvikles med forsinkelse. Derfor er det altid en god idé at holde sig ajour via medierne og lufthavnens hjemmeside, samt at væbne sig med tålmodighed og evt. lidt underholdning (iPad eller en god bog kan gøre underværker i den sammenhæng) til at få tiden til at gå.

Spørgsmål eller kommentarer?

Har du spørgsmål eller kommentarer til nærværende indlæg, er du velkommen til at skrive til direktør John Tobiesen på post@tidtilro.dk.

 

 Tid til ro på Kreta

DISCLAIMER: Dette indlæg er skrevet den 15. april 2018 forud for en evt. konflikt i forbindelse med overenskomstforhandlingerne. Ved andre konflikter, eller hvis andre elementer indgår i en konkret sag, kan det juridiske grundlag være et andet. Indlægget er baseret på vores erfaringer og vurderinger og på de forudsætninger, som var kendt på udgivelsestidspunktet. Tid til ro ApS og dets medarbejdere kan ikke drages til ansvar for fejl eller manglende information i indlægget.

Lad os holde pladsen i 24 timer - det er gratis og uforpligtende!

Fik du ikke bestilt den rejse, som du lige kiggede på? Har du brug for mere betænkningstid?

Udfyld bestillingsformularen, så holder vi pladsen i minimum 24 timer. Du binder dig først når du foretager en indbetaling

Rejsen kan ikke bestilles online.

Men du kan stadig lave en forespørgsel på rejsen!

Skriv dit navn og e-mail i boksen