Coronavirus - opdatering

Status lige nu: Alle rejser til og med 13. april 2020 er aflyst. Alle rejser til og med 30. april 2020 kan ombookes uden gebyr.

Hvad betyder udbruddet af Coronavirus for min rejse med Tid til ro?
Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til alle områder som vi arrangerer rejser til. Derfor betyder udbruddet af Coronavirus pt. at alle vores rejser med afrejse frem til og med 13. april er aflyst.

Hvordan er jeg stillet, hvis min rejse er blevet aflyst?

Hvis din rejse er blevet aflyst, er det eneste du skal gøre her og nu, at undlade at køre i lufthavnen.

I forhold til ombooking er dine rettigheder følgende:

  • Du har ret til en gebyrfri ombooking til en hvilken som helst anden rejse
  • Du har ret til at vente med at beslutte dig til senere, der er ingen forældelse

For alle vores gæster, der ønsker at ombooke til en anden rejse, tilbyder vi desuden følgende:

  • Fuld refusion af prisforskellen, hvis den nye rejse er billigere
  • Fuld kompensation for prisforskellen, hvis den nye rejse er dyrere og du har valgt samme rejseprogram, værelsestype og rejselængde
  • Fuld kompensation for dit dokumenterede tab på ikke-refunderbare udgifter til forudbetalt p-afgift, togbillet eller hotelovernatning (Op til kr. 400,- pr. person)

Hvis du allerede nu ved hvilken anden rejse, du gerne vil ombooke til, kan du blot returnere den mail, som vi har sendt til dig, og oplyse os den ønskede dato og rejsemål, så sørger vi for at bekræfte ændringen indenfor 96 timer.

Kan jeg afbestille min rejse?
Hvis du har købt en rejse hos os med afrejse i perioden fra i dag og indtil den 13/04/2020, er din rejse blevet aflyst af os, og særlige regler gælder. Se ovenfor. 

Hvis du har købt en rejse med afrejse i perioden 14/04/2020-30/04/2020, tilbyder vi en gebyrfri ombooking til enhver anden rejse på vores hjemmeside med afrejse på et senere tidspunkt.

Hvis din afrejse ligger i perioden 01/05/20-31/12/21 gælder vores almindelige afbestillingsregler:

En ferierejse betragtes i udgangspunktet som en ikke-nødvendig rejse. Det betyder i praksis, at i samme øjeblik, at Udenrigsministeriet fraråder en ikke-nødvendig rejse til et bestemt område, vil man som kunde kunne annullere sin rejse til det pågældende område, når der er 0-7 dage til afrejse.

Hvis der er 8-13 dage til afrejse, vil det være en vurderingssag og afhænge af den konkrete situation, og hvis der er mere end 14 dage til afrejse gælder de almindelige afbestillingsregler, uanset Udenrigsministeriets rejsevejledning.

Vores praksis er dog pt. at vi anerkender vores kunder som hæveberettigede, når der er 0-14 dage til afrejse, men denne praksis kan blive ændret på grund af situationens usædvanlige og ekstreme karakter.

Alle kunder som har købt en rejse, som vi har aflyst, vil desuden være hæveberettigede.

Hvorfor annullerer Tid til ro ikke alle rejser for at være på den sikre side?
Vi har ikke ekspertise inden for sundhedsmæssige spørgsmål. Derfor følger vi Pakkerejseloven og Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Hovedreglen er, at så længe der er mere end 14 dage til afrejse, så har vi en juridisk forpligtelse til at gennemføre alle rejser som normalt, og de almindelige regler for ændring og afbestilling af rejsen gælder.

Vi informerer automatisk alle berørte gæster, efterhånden som de enkelte rejser aflyses.

For yderligere information henviser vi til Udenrigsministeriet, Sundhedsstyrelsen og WHO. Husk at uanset Udenrigsministeriets vejledninger, så er du selv ansvarlig for at holde dig orienteret og opdateret om dit rejsemål. Det kan du gøre via Udenrigsministeriet, Sundhedsstyrelsen og WHO.

Hvordan skal jeg forholde mig til Coronavirus, hvis jeg allerede er ude at rejse?
Hvis du allerede er ude at rejse, skal du følge de henvisninger, som der bliver givet af vores rejseledere. Vi holder os løbende opdateret via vores brancheforening og via Udenrigsministeriet.

Vi anbefaler desuden, at du selv holder dig ajour via Udenrigsministeriets hjemmeside:
https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/coronavirus/
 
Hvad hvis der sker noget på min rejse?
Vi har som udbyder af en pakkerejse både omsorgs- og informationspligt. Det betyder i praksis, at vi er ansvarlige for at gennemføre rejsen i den aftalte kvalitet, og i det omfang at dette ikke er muligt - f.eks. på grund af Coronavirus og deraf følgende krav fra lokale myndigheder - ansvarlige for at holde vores gæster informerede og desuden assistere vores gæster i forhold til at arrangere hjemtransport etc.

Vi har pt. ingen gæster ude at rejse.

Hvad hvis jeg kommer i ufrivillig karantæne på rejsemålet?
Hvis rejsende af de lokale sundhedsmyndigheder bliver beordret til at forblive på hotellet; dvs. i karantæne som varer udover den planlagte ferieperiode, og den rejsende således mister sin hjemflyvning, vil situationen blive betragtet som force majeure og som værende den rejsendes eget forhold.

Dette indebærer, at den rejsende selv må afholde merudgifterne til hotel og hjemtransport. Tid til ro er dog forpligtet til at assistere, men kan ikke påtage sig at afholde udgifter eller lave udlæg.

Vi anbefaler i det hele taget, at man tegner en rejseforsikring, der dækker de ødelagte feriedage, samt sygdom og hjemtransport.

Hvem er ansvarlig for mine ekstra udgifter?
Hvis du på grund af karantæne, arbejdsgiverkrav eller andre ændringer af rejsen lider et tab, f. eks. tabt arbejdsfortjeneste, hundepension m.v., er Tid til ro ikke ansvarlig. Det skyldes, at der er tale om en force majeure situation og ikke en fejl begået af os.

Vi tilbyder dog at yde kulancemæssig kompensation for nogle af udgifterne, hvis du vælger at ombooke til en anden rejse. Se ovenfor.

Ved force majeure er vi dog stadig ansvarlig for flyforsinkelser på udrejsen og andre afvigelser, der væsentligt forringer pakkerejsens værdi, og forpligtet til at kompensere i sådanne situationer i form af forholdsvis nedslag i rejsens pris. Men ved force majeure er vi ikke ansvarlige for de dine meromkostninger. Det samme gælder i tilfælde af Coronavirus og karantæne m.v.



 
Status
Opdateret 21/03/20 09.39